- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
422

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Första delen - VIII. Om Kristi person

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

422

Konkordieformeln. I.

8. Om Kristi person.

alltid haft men uti sitt
förnedringstillstånd sig förringat, för hvilken
orsaks skull han sannfärdeligen
tillväxte i ålder, vishet och nåd
lör Gud och människor; ty han
lät icke detta sitt majestät
syn-ligen framträda alltid utan så ofta
honom behagade, intill dess han
efter uppståndelsen fullkomligen och
alldeles bortlade en tjänares hamn,
men icke den mänskliga naturen,
och blef försatt uti det gudomliga
majestätets fullkomliga brukande,
uppenbarande och bevisande och
således ingick uti sin härlighet;
hvarföre han ock nu, icke
allenast som Gud, utan ock såsom
människa allting vet, allt förmår,
är för alla skapade varelser
närvarande, har allt, som både i
himmelen, på jorden och under
jorden är, under sina fötter och i
sina händer; hvilket Kristus själf
betygar, sägande, Matt. 28: 18:
»Mig är gifven all makt i
himmelen och pä jorden». Såsom ock
Paulus säger, Ef. 4: 10: »Han
uppfor öfver alla himlar, på det han
skulle allting uppfylla». Denna
sin makt förmår han öfverallt
närvarande utöfva och bruka, och är
honom ingenting hvarken
omöjligt eller okunnigt.

Just därföre är det honom
ganska lätt att närvarande utskifta
sin sanna lekamen och blod i den
heliga nattvarden, men detta sker
icke efter hans mänskliga naturs
art och egenskap utan efter Guds
högra hands sätt och egenskap,
såsom Luther enligt vår, uti sin
katekes sammanfattade, kristliga
tros analogi, plägar tala. Denna
Kristi närvaro uti den heliga
nattvarden är icke fysisk eller
jordisk, ej heller kapernaitisk, men
likväl alldeles verklig och
väsentlig; ty sålunda lyda Kristi
testamentes ord:.»Detta är min lekamen».

Genom denna vår tro, lära och
bekännelse blifver icke Kristi
person upplöst, såsom Nestorius8
fordom gjorde, ty han förnekade de
tvenne naturernas i Kristus
egenskapers verkliga meddelande och
söndrade således Kristi person,
hvilket d:r Luther uti sin traktat
om möten9 uttryckligen förklarat.
Ej heller sammanblandas de
tvenne naturerna i Kristus och deras
egenskaper eller sammanblandas
till ett väsende (uti hvilken
villfarelse Eutyches10 varit), ej heller
förnekas eller tillintetgöres den
mänskliga naturen i Kristi
person; ej heller förvandlas den ena
naturen uti den andra, utan
Kristus är sann Gud och människa
uti en oåtskiljelig person och
blifver så uti all evighet. Detta är,
näst efter treenighetens
hemlighet, såsom apostelen betygar, den
största hemlighet, uti hvilken
allena är all vår tröst, lif och
salighet.

Negativa.

Förkasteisen af den motsatta och falska
läran om Kristi person.

Vi förkasta fördenskull och
fördöma alla efterföljande falska
artiklar, därföre att de strida emot
Guds ord och vår rena kristliga
tro, och hvilka lyda sålunda.

Att Gud och människan i
Kristus icke göra en person, utan att
en annan är Guds Son, en annan
människans Son; såsom Nestorius
svärmat.

Att de gudomliga och
mänskliga naturerna äro blandade till
ett enda väsende och mandomen
förvandlad i gudomen, såsom
Eutyches har dåraktigt föregifvit.

" Att Kristus icke är sann,
naturlig och evig Gud; såsom Arius
har försmädligen talat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free