- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
498

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Andra delen - VII. Om Herrens nattvard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

498 Konkordieformeln. 11. /

ligt för hans förnuft, och hade
således gifvit Gud äran, vetande och
troende det för visso, att Gud ock
kunde hålla det, som han lofvat;
— så tog han ock nu Guds ord
och befallning enfaldigt efter
bokstafven, underställande
alltsammans Guds allsmäktighet och
vishet, den han visste hafva mycket
flera utvägar att fullborda löftet
om säden utaf Isak, än som han
med sitt blinda förnuft kunde
fatta.

Och på samma sätt böra ock
vi uti sann ödmjukhet och
hörsamhet enfaldigt tro vår skapares och
återlösares tydliga, säkra, klara
och allvarsamma ord och
befallning utan all tvekan och
rannsakning, huru det öfverensstämmer
med vårt förnuft eller kan
vara möjligt. Ty dessa ord talade
den Herre, som är Fadrens
oändliga vishet och själfva sanningen,
som för visso kan ofelbart
fullborda och göra allt det han
lofvar.

Alla omständigheterna vid
Herrens nattvards instiftelse betyga
jämväl klarligen, att vår Herres
och Frälsares Jesu Kristi ord, som
uti sig äro tydliga, fasta, klara
och otvifvelaktiga, ej kunna eller
böra annorledes tagas än i sin
vanliga, egentliga och allmänna
bemärkelse. Ty när Kristus har
gifvit denna befallning (om sin
lekamens ätande m. m.) vid bordet
och uti nattvarden, kan det icke
vara något tvifvel, att han ju icke
talar om ett rätt naturligt bröd och
ett rätt naturligt vin och om ett
sådant ätande och drickande, som
sker med munnen; så att intet
bildligt uttryck kan vara uti det
ordet bröd, liksom Kristi lekamen
skulle betyda ett andligt bröd och
en andlig själens spis. Så har ock
Kristus själf velat förekomma, att

. Om Herrens nattvard.

någon metonymia eller förändring
i betydelsen af ordet lekamen
skulle förstås, och att man skulle hålla
före, det han talade om ett tecken
af sin lekamen eller allenast om
en sinnebild eller om sin kropps
kraft eller de välgärningar, som
han genom sin lekamens
uppoffrande har förvärfvat oss. Ty han
talar uttryckligen om sin sanna
och väsentliga lekamen, som han
har utgifvit i döden för oss, och
om sitt sanna väsentliga blod, som
han på korset utgjutit för oss till
syndernas förlåtelse.

Nu kan ingen vara så trogen
eller pålitlig och lärd Kristi ords
uttolkare, som Herren Kristus själf,
som allra bäst förstår sina ord,
sin tanke och sin mening och är
med förstånd och vishet utrustad
att väl ock skickligt förklara dem.
Här har han velat bruka, i
synnerhet i förklaringen af sin
yttersta viljas testamente och eviga
förbund och förening icke
figurliga ej heller tvetydiga utan
egentliga, tydliga och klara ord, liksom
han ock vid framställandet och
stadfästandet af andra trosartiklar
samt vid instiftandet af sin nåds
och förbunds tecken eller
sakramenterna (till exempel uti
omskärelsen, gamla testamentets offer
och sedan uti döpelsens instiftelse)
icke har plägat bruka mörka,
figurliga eller tvetydiga ord; och att
afböja all tvetydighet har han
öfver nog förklarat sin mening, då
han sade om sin lekamen uti
Herrens nattvard: som för eder
utgifven, och om sitt blod: som för
eder utgjutet varder. Och
emedan apostlarne fattade dessa hans
ord enfaldeligen, så lämnade han
dem uti denna egentliga och
enfaldiga mening och befallde dem,
att de skulle på samma sätt lära
alla folk och befalla dem hålla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0510.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free