- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
510

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Andra delen - VII. Om Herrens nattvard

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

510 Konkordieformeln. 11. / . Om Herrens nattvard.

naturens egenskaper ej tillåta
det.

Att icke ordet och Kristi
alls-mäktighet allena, utan tron,
ställer oss Kristi lekamen närvarande
uti Herrens nattvard; hvarföre ock
några icke uppläsa instiftelseorden
vid Herrens nattvards förrättning
utan lämna dem å sido. Men ehuru
den påfviska konsekrationen eller
välsignelsen, som tillskrifver
ordens utsägande, såsom ett
prästens verk, en sådan kraft, som
skulle den göra ett sakrament, med
skäl straffas och förkastas; så
hvarken kunna eller böra likväl
instiftelseorden utelämnas vid
Herrens nattvards förrättande, hvilket
är klart af den föregående
förklaringen.

Att de trogna blifva befallda att
icke söka Kristi lekamen uti
brödet och vinet i nattvarden efter
Kristi instiftelse utan blifva visade
ifrån brödet i nattvarden med sin
tro till himmelen, till det rummet,
hvarest Kristus är med sin
lekamen, att de där må blifva
delaktiga af honom.

Vi förkasta också den
villfarelsen, att de otrogna och
obotfär-diga, som hafva allenast namn af
kristna men icke verkligen äga
den lefvande, sanna och
saliggörande tron, icke anamma uti
nattvarden Kristi lekamen och blod
utan allenast bröd och vin. Och
emedan det ej finnes flere än två
slags gäster vid den himmelska
måltiden, nämligen värdiga och
ovärdiga; så förkasta vi ock den
åtskillnad emellan ovärdiga, som
några göra, de där säga, att de
ogudaktiga, säkra Guds ords
be-spottare och föraktare, som äro
uti den utvärtes församlingens
gemenskap, icke anamma Kristi
lekamen och blod utan allenast bröd

och vin, sig till dom, uti
nattvarden.

Och då det läres, att
värdigheten består icke allenast i en
sann tro utan också uti
människornas egen förberedelse.

Likaledes, då det läres, att
äfven de rättrogna, som hafva en
sann tro och behålla henne, om
de likväl icke hafva sin egen och
tillfyllestgörande beredelse, den
de hafva föresatt sig, anamma
detta sakrament, likasom
ovärdiga gäster, sig till dom.

Att man bör tillbedja
elementerna eller det välsignade brödets
och vinets synliga skapnad. Men
att Kristus själf, en sann Gud och
människa, som i sin nattvard,
nämligen uti det sanna bruket af
densamma, sannfärdeligen och
väsentligen är närvarande, bör
tillbedjas i ande och sanning, liksom
på alla andra rum men i
synnerhet i sin församling, nekar ingen
till, utan att han är en ariansk
kättare.

Dessutom förkasta och fördöma
vi alla förvetna, försmädliga och
hädefulla frågor och allt det man
groft på köttsligt och kapernaitiskt
sätt talar om de öfvernaturliga
och himmelska hemligheterna i
Herrens nattvard.

De andra falska motsatser och
förkastade meningar, som strida
emot den kristliga läran, äro uti
den förra förklaringen straffade
och förkastade, dem vi för
korthets skull icke hafva velat här
upprepa; men om några andra
falska och fördömda lärosatser
ännu ärq förutom dessa, så kan
man döma om dem af den
föregående utförliga förklaringen och,
om så nödigt är, förkasta dem
hvar för sig. Ty vi förkasta och
fördöma allt, som ej
öfverensstämmer med utan strider emot den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0522.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free