- Project Runeberg -  Lutherska kyrkans bekännelseskrifter /
518

(1895) [MARC] [MARC] Translator: Gottfrid Billing With: Martin Luther, Gottfrid Billing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konkordieformeln - Andra delen - VIII. Om Kristi person

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konkordieformeln. II.

8. Om Kristi person. 518

död, Guds pina, Guds blod, Guds
död. Ty Gud kan icke dö uti sin
natur. Men sedan Gud och
människa äro uti en person förenade,
så säger man rätt och sant, att
Gud är död, när den människan
dör, som är med Gud en person».
Så långt Luther.

Af allt detta är nu klart, huru
den far vilse, som antingen skulle
skrifva eller lära, att dessa
anförda ordasätt: Gud är pint, Gud
är död, vore allenast verbales
prædicationes, det är blotta ord
utan verklighet och grund. Vår
enfaldiga kristliga tro lär, att Guds
son, som är människa vorden,
har för oss lidit och dött och har
med sitt blod oss återlöst.

För det andra, hvad Kristi
ämbetes förrättningar angår, så gör
och verkar personen, icke uti,
med, genom eller efter endera
naturen, utan uti, med, genom och
efter bägge naturerna, eller,
såsom mötet i Chalcedon säger, den
ena naturen gör och verkar med
den andras gemenskap det, som
är hvardera naturens egenskap;
så att Kristus är vår medlare,
återlösare, konung, öfverstepräst,
herde och hufvud, icke efter
endera naturen, utan efter bägge
naturerna, hvarom jämväl
annorstädes vidlyftigare handlas.

Men för det tredje är det helt
annat, när frågan är, om de tvenne
naturerna uti den personliga
föreningen i Kristus hafva något
annat än sina naturliga och
väsentliga egenskaper; ty att de hafva
och behålla dessa, hafva vi redan
tillförne lärt.

Fördenskull, hvad den
gudomliga naturen i Kristus vidkommer,
emedan hos Gud ingen
förvandling är, såsom Jakob vittnar (Jak.
1: 17), så har ej heller genom
mandoms-annammelsen något till-

kommit eller afgått från den
gudomliga naturen till dess väsende
och egenskaper, ej heller är den
därigenom uti sig eller för sig
själf förminskad eller förökad.

Men angående Kristi mänskliga
natur hafva väl några påstått, att
jämväl hon uti den personliga
föreningen med gudomen ej har något
mera än allenast sina egna
naturliga och väsentliga egenskaper,
i anseende till hvilka Kristus är
sina bröder i allting lik, och
fördenskull sagt, att man hvarken
bör eller kan tillskrifva den
mänskliga naturen något, som är öfver
eller emot hennes naturliga
egenskaper, äfven om Skriften
tillägger Kristi mänskliga natur sådant.
Men att denna mening är falsk
kan af Guds ord så klarligen
visas, att jämväl deras egna
tros-förvanter omsider begynt ogilla
och förkasta denna villfarelse.
Tydén heliga skrift och de renläriga
fäderna, upplysta uti och af Guds
ord, betyga klarligen, att den
mänskliga naturen i Kristus,
därföre att hon med den gudomliga
är personligen förenad, har, sedan
hon bortlagt en tjänares skepelse
och blifvit upphöjd till majestätets
och kraftens högra hand, utom
och öfver sina naturliga,
väsentliga och uti sig kvarblifvande
mänskliga egenskaper,jämväl
undfått synnerliga, härliga, höga,
öf-vernaturliga, obegripliga,
outsägliga och himmelska förmåner af
majestät, härlighet, makt och kraft
öfver »allt det som nämnas kan,
icke allenast i denna världen, utan
ock i den tillkommande» (Ef. 1: 21),
så att den mänskliga naturen i
Kristus således på sitt sätt och
vis varder tillika brukad uti Kristi
ämbetes förrättning, medverkar,
har sin kraft och verkan, icke
allenast af och efter sina naturliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekann95/0530.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free