- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
30

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Indledning - 4. Luthers lille og store Katechismus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30 Indledning.
ringe og svag til at holde dem. Derfor er dette Stylte ligesaa nsdvendigt
at lcere som hint, forat man stal vide, hvorledes man stal komme dertil, hvor
fra og hvorved faadan Kraft er at faa. Thi derfom vi af egne Krcefter kunde
holde de ti Bud faaledes, fom de stulle holdes, da behsvede vi intet Mere, hverken
Troen eller Fadervor, Heraf fer du nu, at Troen er en ganste anden Lcere,
end de ti Bud ; thi disfe lcere vel, hvad vi stulle gjsre, men hin siger, hvad
Gud gjsr og giver os. De ti Bud ere ogfcm ellers skrevne i alle Menne
skers Hjerter; men Troen kan ingen menneskelig Klogstab fatte; den maa
alene lceres af den Hellig-Aand. Derfor gjsr hin Lcere endnu Ingen til Chri
sten; thi Guds Vrede og Unaade bliver endnu altid over os, efterdi vi ikke
kunne holde, hvad Gud fordrer af os. Men denne Lcere bringer idel Naade,
gjsr os fromme og Gud velbehagelige ; thi ved denne Erkjendelse faa vi Lyst
og Kjcerlighed til alle Guds Bud, efterdi vi her fe, hvorledes Gud for at
hjcelpe og biftaa os til at holde de ti Bud ganste og aldeles giver os sig
selv med Alt, hvad han har og formaar, Faderen alle Skabninger, Christus
alle sine Gjerninger, den Hellig-Aand alle sine Gaver. Vi have nu hsrt,
hvad man stal gjsre og tro, hvori det bedste og saligste Liv bestaar. Nu
fslger det tredje Stykke, hvorledes man stal bede. Thi efterdi det er faaledes
fat med os, at intet Menneske fuldkommen kan holde de ti Bud, om han end
har begyndt at tro, og da Djcevelen med al Magt samt Verden og vort
eget Kjsd scetter sig derimod, scm er Intet saa nsdvendigt, som at man stedse
ligger Gud i Dret, raaber og beder, at han vil give, opholde og forsge os
Troen og de ti Buds Opfyldelfe og bortrydde Alt, hvad der ligger os i
Vejen og hindrer os Luther betragtede efter de to fsrste Steder
de tre Troesartikler som Evangeliets Sum, som giver, hvad Loven fordrer,
som gjsr os tilbunds bekjendte med Guds Vcesen. lcerer os at kjende hans
Sindelag mod os, og hvad han har gjort og vil gjsre for os, og, ncmr
vi tilegne os den i Troen, fcetter os i Stand til at gjsre, hvad vi efter
Loven stulle gjsre. Denne Betragtning var en Frugt af Luthers Livs
fsrelse og afspejler den. Betragtningen af Troesartiklerne fom Daabs
vilkaar fremtrceder intetsteds hos Reformatoren, ligefom han jo heller ikke
i fine Katechismer har bragt dem i nogenfomhelst Forbindelse med Dcmben.
») Den store Kat. 2, 1. 21. 3, 1. Paa en lignende Maade udtaler Luther sig
allerede i det ovenf. 12. 27 anfsrte Skrift- „Kort Form at betragte de ti Bud,
Troen og Fadervor", „Tre Ting", siger han nemlig i Fortalen til dette Skrift,
„er det et Menneske fornsdent at vide, forat han kan blive salig. Det Fors te
er, at han ved, hvad han stal gjsre og lade. For det Andet, naar han nu ser,
at han hVerken kan gjsre eller lade det af egne Krcefter, at han da ved, hvor
han stal rage og finde det, forat han kan gjsre og lade det. For det Tredje,
at han ved, hvorledes han stal ssge og hente det. Ligesom det for en Syg for
det Fsrste er fornsdent, at han ved, hvad hans Sygdom er, hvad han maa
eller ikke maa gjsre eller lade; derefter er det fornsdent, at han ved, hvor
Lcegemidlet er, som kan hjcelpe ham til at gjsre og lade, hvad et sundt Men
neske (gjsr og lader); fordetTredje maa han begjcere det, ssge og hente det eller
lade det bringe - faaledes lcere Budene et Menneske at kjende sin Sygdom, at
han ser og fsler, hvad han maa gjsre og ikke maa gjore, lade og ikke lade, og
ycmerkjender sig at vcere en Synder og et ondt Menneske; derefter foreholder
og lcerer Troen ham, hvor han skal finde Lcegedommen, Ncmden, som hjcrlper
ham til at blive from, til at holde Budene, og den viser ham Gud og Hans
Barmhjertighed, som han har aabenbaret og tilbudt ham i Christus; for det
Tredje lcerer Fadervor ham, hvorledes han stal begjcere den, hente den og
bringe oen til sig, nemlig med ordentlig, ydmyg, trsftelig Bon; faa bliver det
givet ham, og han bliver faaledes ved Opfyldelsen af Guds Bud salig. Dette
er de tre Ting i hele den hellige Skrift".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free