- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
88

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88 Den llugsburgfle Konfessions Apologi. Art. 1. (Konf. 2.)
Lcere sin Fornuftlcere om Naturens Fuldkommenhed og have tillagt den
frie Vilje og de „fremlokkede" Mere, end ret er, samt
lcert, at Mennestene blive retfcerdige for Gud ved en filosofisk eller borgerlig
Retfærdighed, hvilken ogsaa vi erkjende er Fornuften underlagt og nogen
lunde stllar i vor egen Magt, saa have de ikke kunnet se den menneskelige
Naturs indre Besmittelse. Og denne kan da heller ikke erkjendes uden alene af
Guds Ord, som de scholastiste Theologer i sine Skrifter kun sjelden befatte
sig med.
6. Det var af disse Grunde, at vi i Bestridelsen af Arvesynden
baade ncevnte den onde Lyst og frakjendte Menneskets naturlige Krcefter Guds
frygt og Tillid til Gud. Thi vi vilde vise, at Arvesynden indbefatter i sig
ogsaa disse Brsst: Mangel paa Gudserkjendelse, Foragt for Gud, Mangel
paa Gudsfrygt og Tro, Udygtighed til at elste Gud. Dette er Grundfor
dcervelsen i den menneskelige Natur, som og staar i ligefrem Strid med-
Lovens fsrste Tavle.
7. Og noget Nyt have vi ikke fremfort. Den gamle Forklaring, ret
forstaaet, udtaler netop det Samme, naar den siger, at Arvesynden er „Mangel
af den oprindelige Retfærdighed". Men hvad er Retfærdighed? Schola
stikerne tviste her om spidsfindige Spsrgsmaal, forklare derimod ikke, hvad
den oprindelige Retfærdighed er. Retfærdighed omfatter jo i Skriften ikke
alene Lovens anden Tavle, men ogsaa den fsrste, der krcever Gudsfrygt,
Tro og Kjcerlighed til Gud. Derfor skulde den oprindelige Retfærdighed
ikke have bestaaet alene i en fuldkommen Ligevegt mellem Legemets Egen
skaber, men ogsaa i disse Gaver: en klar Gudserkjendelse, Gudsfrygt, Tillid
til Gud eller idetmindste den rette Beskaffenhed og Kraften til at opnaa
alt dette. Og dette bevidner Skriften, naar den siger, at Mennesket er skabt
„i Guds Villede og Lignelse". Thi hvad er dette Andet, end at der i Men
nesket var udprceget en Visdom og Retfærdighed, hvorved det kuude fatte
Gud, og hvori Gud afspejlede sig, d. e. at disse Gaver vare Mennesket
ssjenkede: Gudserkjendelse, Gudsfrygt, Tillid til Gud og deslige. Thi
sllllledes udlcegge Irenceus og Ambrosius Guds-Billedet, hvilken sidste blandt
meget Andet om denne Sag etsteds siger saaledes: „Altsaa er den Sjcel
ikke skabt efter Guds Villede, i hvilken Gud ikke altid er. " Og Paulus viser
i Efes. ft, og Kol. 101, at Gudsbilledet bestaar i Gudserkjendelse,
Retfærdighed og Sandhed. Og tager ikke i Betænkning at
sige, at den oprindelige Retfærdighed netop er den Lighed med Gud, som
af Gud er Mennesket given. Vi anfsre de Gamles Meninger, fom ikke
staa i Strid med Augustins Forklaring af Billedet.
8. Naar derfor den gamle Forklaring siger, at Synden bestaar i Man
gel paa Retfærdighed, saa mener den ikke alene, at de lavere Krcefter hos
Mennesket ere Gud ulydige, men ogsaa, at der fattes Gudserkjendelfe, Tillid
til Gud, Gudsfrygt og Kjcerlighed til Gud, ja endog Evnen til at opnaa
alt dette. Theologerne selv lcere jo i Skolerne, at disse Ting ikke kunne
opnaaes uden bestemte Gaver og Naadens Bistand. Og netop disse Gaver
er det, vi, foråt man ret stal forståa det, kalde Gudserkjendelse, Gudsfrygt
og Tillid til Gud. Heraf fremgaar det klart, at den gamle Forklaring saf
Arvesyndens siger netop det Samme, som vi sige, naar vi lcere, at der fattes
Se herom nedenfor Art. 2, 4, 12.
-’) Petrus Lombardus, en beromt Scholcistiker, Lcerer og Biskop i Paris,,
dod 1164.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free