- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
115

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

115
Den augsburgfle Konfessions Apologi. Art. 3.
„Enhver stal faa sin egen Lsn efter sin egen Gjerning." Der vil altsaa
vcere forskjellige Velsnninger for forskjellige Gjerninger. Men Syndernes
Forladelse vil vcere den samme og eens for Alle, ligefom Christus er een,
og tilbydes alle dem for Intet, som tro, at deres Synder forlades dem for
Christi Skyld. Syndernes Forladelse og Retfcerdiggjorelse faar man altsaa
alene ved Troen, ikke for nogen Gjernings Skyld. Saaledes er det jo en
bekjendt Sag, at vi under Samvittighedens Forfærdelse ikke kunne stille
nogen vor Gjerning op mod Guds Vrede, som Paulus klarlig siger
5, „Retfærdiggjorte ved Troen, have vi Fred med Gud ved vor Herre
Jesus Christus, ved hvem vi ogsaa have Adgang formedelst Troen o. f. v."
Men idet Troen gjor os til Guds Voru, gzsr den os ogsaa til Christi
Medarvinger. Efterdi vi altsaa ikke ved vore Gjerninger fortjene Retfcer
diggjsrelsen, ved hvilken vi blive Guds Bsrn og Christi Medarvinger, saa
fortjene vi heller ikke ved vore Gjerninger det evige Liv. Thi Troen opnaar
det, fordi Troen retfcerdiggjsr os og har en forsonet Gud. Men det til
kommer de Retfærdiggjorte efter hint Ord 8, „Dem, hvem han
har retfærdiggjort, dem har han ogsaa herliggjort." Paulus indstjcerper
os 6, 2. 5. Budet om at cere Forceldre ved at omtale den Be
lsnning, som er fsjet til hint Bud; dermed vil han nu ikle sige, at Ly
dighed mod Forceldre retfcerdiggjsr os for Gud, men at den, ncmr den
sves af Retfærdiggjorte, fortjener andre store Velsnninger. Gud prsver
imidlertid paa forskjellig Mcmde de Hellige og udscetter ofte med at belsnne
Retfærdighedens Gjerninger, foråt de stulle lcere ikke at stole Paa egeu
Retfcerdighed, men fpsrge efter Guds Vilje mere, end efter Velsnninger,
saaledes som det viser sig hos Job, Christus og andre Hellige. Og dette
lcere mauge Psalmer os, hvilke trsste os, naar det gcmr de Ugudelige vel,
som Ps. 37 »1: „Vcer ikke nidkjoer over dem." Og Christus siger Watth.
5, „Salige ere de, som lide Forfslgelse for Retfærdigheds Skyld,
thi Himmeriges Rige er deres." Ved saadan Omtale af gode Gjerninger
bevceges uden Tvivl de Troende til at gjsre dem. Ved Siden af dette
prcedikes ogsaa Lceren om Omvendelse for de Ugudelige, som gjsre det
Onde, og Guds Vrede fremstilles, hvormed han truer alle dem, som ikke
gjsre Vod. Saaledes prise og krceve vi gode Gjerninger og fremstille
mange Grunde, hvorfor de bsr sves.
18, Saaledes lcerer ogsaa Paulus om Gjermngerne, naar han
4, 9 siger, at Abraham modtog Omstjcerelsen, ikke for ved denne Gjer
ning at blive retfærdiggjort, thi han havde allerede formedelst Troen ovnaaet
at agtes retfcerdig, men Omstjcerelsen kom til, fornt han i sit Legeme skulde
have indskrevet et Tegn, hvorved han skulde paamindes om at sve Troen
og ogsaa bekjende den for Andre og ved sit Vidnesbyrd indbyde Andre til
at tro. Abel frembar formedelst Troen et velbehageligere Offer fHebr. 11,
Fordi han altfaa var retfcerdig i Troen, derfor behagede Offeret, fom han
bragte, og ikke skulde han ved denne Gjerning fortjene Syndernes Forladelse
og Naade, men derved sve sin Tro og vise den for Andre for derved at
indbyde dem til at tro.
19. Da paa denne Maade gode Gjerninger maa fslge Troen, faa
gjsre de Mennesker, der ikke kunne tro eller blive af Hjertet forvissede om,
at de faa Tilgivelse uforskyldt for Christi Skyld, at de uforskyldt for Christi
Skyld have en naadig Gud, en langt anden Brug af Gjermngerne. Naar
disse se de Helliges Gjerninger, saa dsmme.de efter menneskelig Vis, at de
Hellige ved disse Gjerninger have fortjent Syndernes Forladelse og Naade.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free