- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
118

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118 Den augsburgste Konfessions Apologi. Art. 3.
gjsr. Men at svare herpaa er let, efterat vi nu ovenfor have fremstillet
vor Mening om Kjcerligheden og Gjerningerne. Dette Sted hos Paulus
kroever Kjcerlighed. Denne krceve ogsaa vi. Thi vi have ovenfor sagt,
at en Fornyelse og en begyndende Lovopfyldelse maa finde Sted hos os
efter hint Ord Jer. 31 s „Jeg vil give min Lov i deres Hjerter."
Dersom Nogen kaster Kjcerligheden bort, om han end har en stor Tro,
beholder han den dog ikke. Thi han beholder ikke den Hellig-Aand.
Men ikke taler Paulus paa dette Sted om Manden, hvorpaa vi retfcer
diggjsres, men han strider til dem, som, da de allerede vare retfærdiggjorte,
maatte formanes til at boere gode Frugter, forat de ikke skulde tabe den
Hellig-Aand. Men vore Modstandere gaa bagvendt frem: dette ene Sted
anfsre de, hvor Paulus taler om Frugterne; mange andre Steder, hvor
han giver en ordentlig Fremstilling af den Mande, hvorpaa Retfcerdig
gjsrelsen ster, gaa de forbi. Paa andre Steder, som tale om Troen, tilfsje
de desuden altid den Rettelse, at de maa forstaaes om den tildannede
Her derimod tilfsje de ingen Rettelfe om, at ogsaa Troen er nsdvendig,
som holder for, at vi agtes retfærdige for Christi Forsonings Skyld. Sna
ledeZ udelukke vore Modstandere Christus fra Retfcerdiggjsrelsen og lcere blot
Lovens Retfærdighed. Men lader os komme tilbage til Paulus. Ingen
kan af den foreliggende Text stutte Mere, end at Kjcerligheden er nsdvendig.
Det indrsmme vi. Paa samme Mande, som det er nsdvendigt ikke at stjcele.
Men om Nogen deraf vilde uddrage den Slutning: „Ikke at stjcele er nsdven
digt, altsaa retfcerdiggjsres vi ved ikke at stjcele," snn vilde han ikke gjsre
nogen rigtig Slutning, eftersom Retfcerdiggjsrelsen ikke bestnnr i, nt Gud
finder Behag i en enkelt bestemt Gjerning, men i den hele Person. Dette
Sted hos Paulus stader os derfor ikke i mindste Mande, nnnr blot ikke vore
Modstanderne ville lcegge til, hvad de finde for godt. Thi han siger ikke, at
Kjcerligheden retfcerdiggjsr, men at jeg Intet er uden Kjcerlighed, det vil sige,
at Troen uden den udslukkes i mig, hvor stor en saadcm der end er bleven
mig tildel. Han siger ikke, at Kjcerligheden overvinder Syndens og Dsdens
Forstrcekkelse, at vi kunne stille vor Kjcerlighed op mod Guds Vrede og
Dom, at vor Kjcerlighed gjsr Guds Lov Fyldest, at vi uden Christi For
soning have Adgang til Gud ved vor Kjcerlighed, nt vi ved vor Kjcerlighed
modtage den forjettede Syndernes Forladelse. Intet af dette siger Paulus.
Han mener altsaa ikke, at Kjcerligheden retfcerdiggjsr, fordi vi kun da ret
fcerdiggjsres, nnar vi tilegne os Christi Forsoning og tro, at vi blive forligte
med Gud formedelst Christus, Og man maa ikke drsmme om nogen Ret
fcerdiggjsrelse uden Christi Forsoning. Vore Modstandere maa gjsre Forjet
telsen om Christus til Intet, de maa afskaffe Evangeliet, dersom Christus
ikke lcenger behsves, dersom vi ved vor Kjcerlighed kunne overvinde Dsden,
dersom vi ved den uden Christi Forsoning kunne have Adgang til Gud.
Vore Modstandere forvanske de fleste Steder, fordi de bringe sine Meninger
med til dem og ikke tage den Mening, som ligger i Stederne selv. Thi
hvad Ulejlighed kan dette Sted gjsre os, naar vi fraregne den Udtydning,
som vore Modstandere lcegge til af sit Eget, idet de ikke stjsnne, hvad Ret
fcerdiggjsrelsen er, eller hvorledes den kommer i Stand? Korinthierne, der
tilforn vare retfcerdiggjorte, havde modtaget mange fortrinlige Gaver. Som
scedvcmligt, vare de i Begyndelsen hel brcendende. Derpaa begyndte der at
opstllll Stridigheder iblandt dem, som Paulus antyder; de begyndte at for
l) Se ovenfor S. 105, Anni. 3.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free