- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
122

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122 DZn augsburgste Konfessions Apologi. Art. 3.
Gjerninger overvinde Syndens og Nodens Rcedster, at vore gode Gjernin
ger ere Gud velbehagelige for sin egen Godheds Skyld og ikke trcenge til
Christi Barmhjertighed og Forsoning. Alt dette er slet ikke faldet Jakob
ind, og dog forsvare vore Modstandere nu denne Mening, idet de bruge
dette Jakobs Ord som Paastnd.
29. For det Fsrste maa vi vel overveje, at dette Sted taler mere mod
vore Modstandere, end mod os. Thi vore Modstandere lcere, at Mennesket
retfcerdiggjsres af Kjcerligheden og Gjerningerne. Om Troen, hvorved vi
tilegne os Christi Forsoning, sige de Intet. Ja de misbillige endog denne
Tro, og de noje sig ikke med at misbillige den i Lcere eller Skrifter, men
forssge endog med Svcerd og Mord at udrydde den af Kirken. Hvor meget
bedre lcerer Jakob, fom ikke forbigaar Troen, ikke understyder Kjcerligheden
istedetfor Troen, men holder paa Troen, at ikke Christus som Forsoner stal
blive udelukket fra Retfcerdiggjsrelsen. Saaledes sammenfatter ogsaa Paulus,
naar han vil fremstille det christelige Livs Hovedindhold, baade Troen og
Kjcerligheden 1 Tim. 1 „Enden paa Budet er Kjcerlighed af et rent
Hjerte og af en god Samvittighed og af en ustrsmtet Tro."
30. For det Andet taler Sagen selv for, at her handles om Gjerninger,
fom folge med Troen og vife, at Troen ikke er dsd, men levende og kraftig
i Hjertet. Jakob har derfor ikke ment, at vi ved gode Gjerninger fortjene
Syndernes Forladelse og Naade. Thi han taler om de Retfærdiggjortes
Gjerninger, fom allerede ere forligte med Gud og ham velbehagelige og
have opnaaet Syndernes Forladelse. Derfor fejle vore Modstandere, naar
de heraf stutte, at Jakob lcerer, at vi ved gode Gjerninger fortjene Synder
nes Forladelse og Naade, at vi ved vore Gjerninger have Adgang til Gud
uden Christi Forsoning.
31. For det Tredje har Jakob lidt for sagt om Gjenfsdelsen, at den ster
ved Evangeliet. Thi han siger „Efter sin Beslutning fsdte han
os ved Sandheds Ord, foråt vi stulle vcere Forstegroden af hans Skabninger."
Naar han siger, at vi ere gjenfsdte ved Evangeliet, lcerer han, at vi ere
gjenfodte og retfcerdiggjorte ved Troen. Thi Forjettelsen om Christus gribes
tun ved Troen, naar vi stille den mod Syndens og Nodens Rcrdster.
Jakob mener altsaa ikke, at vi gjenfodes ved vore Gjerninger.
32. Af alt dette er det klart, at Jakob ikke er os imod, naar han revfer
lade og fikre Sjcele, fom dromme om at have Troen, stjsnt de ikke have
den, og derfor stjelner mellem en dsd og en levende Tro. Dod kalder
han den Tro, som ikke frembringer gode Gjerninger; levende kalder han
den, som frembringer gode Gjerninger. Vi have jo ogsaa ofte givet tilkjende,
hvad vi kalde Tro. Vi tale nemlig ikte om en ufrugtbar Kundskab, saadan
som ogsaa Djcevlene have den, men om den Tro, som staar Samvittighedens
Rcedster imod, som opmuntrer og troster de forfcerdede Hjerter. Saadan
Tro er hverken, som vore Modstandere dromme om, nogen let Sag, heller
ikke nogen menneskelig Kraft, men en guddommelig Kraft, ved hvilken vi
blive levendegjorte, ved hvilken vi overvinde Toden og Tjcevelen. Saaledes
siger Paulus til Kolosfeuserne f2, at Troen er virksom formedelst
Guds Kraft og overvinder Toden: „I ham ere I og medoprejste formedelst
Troen paa Guds Kraft." Da denne Tro er et nyt Liv, foder den med
Nodvendighed nye Rorelser og nye Gjerninger. Derfor benegter Jakob
medrette, at vi retfcerdiggjsres ved saadan Tro, fom er uden Gjerninger.
Men naar han siger, at vi retscerdiggjores ved Tro og Gjerninger, mener
visselig ikke. at vi gjenfodes ved Gjerninger. Og beller ikke siger han,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free