- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
129

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

129
Den augsburgfle Konfessions Apologi. Art. 3.
ikke i menneskelige Overleveringer, saadcmne som dengang hine Aftoelser vare
og nu hin daglige Bestcenkelse med Vand, Munkeklcederne, den Forstjel,
man gjsr paa Spiser, og lignende Prunk. Men vore Modstandere forvanske
Meningen ved spidsfindigt at henfsre hint almindelige Udtryk til den ene
Scetning: „Alle Ting skulle vcere eder rene, naar I give Almisser." Men
Peter har sagt, at det er ved Troen, Hjerterne renses Gjern. 15,
Men hele dette Sted frembyder, nsje betragtet, en Mening, der er overens
stemmende med den svrige Skrift, at naar Hjerterne ere rensede og saa i
det Udvortes Almisser, d. e. allestags Kjcerlighedsgjerninger, komme til, saa
er det hele Menneske rent, d. e. ej blot udvortes, men ogsaa indvortes.
Hvorfor tager man da ikke hele Christi Tale i dens Sammenhang? Straffe
talen bestaar af flere Dele, hvoraf nogle give Forstrift om Troen, andre om
Gjerningerne. Men det sommer sig ikke for en cerlig Lcerer at plukke
ud Forstrifterne om Gjerningerne og forbigaa de Steder, der handle om
Troen.
40. Endelig maa Lceserne mindes om, at vore Modstandere saare ilde
ssrge sor de fromme Samvittigheder, naar de lcere, at vi ved vore Gjer
ninger fortjene Syndernes Forladelse; thi den Samvittighed, der soger For
ladelse ved Gjerninger, kan aldrig blive forvisset om, at en Gjerning til
fredsstiller Gud. Derfor cengstes den altid og udtomter idelig andre Gjer
ninger, en anden Dyrkelse, indtil den ganske fortvivler. Denne Tanke finde
vi hos Paulus Rom, 4 hvor han beviser, at Forjettelsen om Retfær
dighed ej vorder os tildel for vore Gjerningers Skyld, fordi vi aldrig derved
vilde kunne blive forvissede om, at vi have en forsonet Gud. Thi Loven
anklager altid, Paa den Maade vil Forjettelsen vcere unyttig og usikker.
Derfor flutter han, at hin Forjettelse om Syndernes Forladelse og Ret
færdighed annammes ved Troen, ikke formedelst Gjerninger. Dette er den
sande og simple og enfoldige Mening af Pauli Ord, i hvilkeu den storste
Trsst fremscettes for de fromme Samvittigheder, og ved hvilken Christi
3Ere stilles i Lyset, han, som visselig dertil er os given, at vi ved ham
stulle have Naade, Retfærdighed og Fred.
41, Hidindtil have vi gjennemgaaet de fornemste Steder, som vore Mod
standere anfsre mod os for at vise, at det ikke er Troen, som retfcerdiggjsr,
og at vi fortjene Syndernes Forladelfe og Naade ved vore Gjerninger.
Men vi haabe, at vi tilstrcekkelig have vift de fromme Samvittigheder, at
disse Steder ikke stride mod vor Mening, at vore Modstandere uredeligen
fordreje Skrifterne efter fin egen Mening, at de anfore de fleste Steder i
lemlcestet Tilstand, at de af Skriften udplukke og forvanske de Steder, der
handle om Gjerningerne, idet de forbigaa de klareste Steder, der handle om
Troen, at de overalt indflikke visse menneskelige Meninger, fom staa i Strid
med, hvad Skriftens Ord udsige, at de lcere Loven saaledes, at de aldeles
begrave Evangeliet om Christus, Thi hele Modstandernes Lcere er dels hentet
fra den menneskelige Fornuft, dels Lovens, ikke Evangeliets Lcere. ’ Thi de
lcere to Maader at blive retfærdiggjort paa, hvoraf den ene er hentet fra den
menneskelige Fornuft, den anden fra Loven, ikke fra Evangeliet eller Forjet
telsen om Christus.
42. Den forste Maade, hvorpaa man efter deres Lcere bliver retfærdig
gjort, er den, at Menneskene fortjene Naade ved gode Gjerninger saavel efter
Vcerdighed som efter Billigheds, Denne, Mande er Fornuftens Lcere, thi
!) Se herom ovenfor S, 94, Anm, 1,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free