- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
139

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

139
Den augsburgfle Konfessions Apologi. Art, 3.
naaende Maalet for (eller Frugten af) eders Tro, Salenes Frelse Pet.
i 91 Vore Modstandere indrsmme nemlig, at de Retfcerdiggiorte ere
Guds Born og Christi Medarvinger. Derefter fortjene Gjernmgerne efter
fom de formedelst Troen behage Gud, andre legemlige og aandelige Belsn
ninger. Thi der vil vcrre Forstjel paa de Helliges Herlighed.
56 Men her indvende nu vore Modstandere, at det evige Liv taldes
en Lon" hvorfor det maa ifolge Vcerdighed fortjenes ved gode Gjermnger.
I al Korthed og Enfoldighed ville vi fvare hertil. Paulus kalder Rom. 6
523 l det evige Liv en „Naadegave", fordi vi derved, at Retfærdighed bliver
os stjenket formedelst Christus. tillige blive Guds Bsrn og Christi Med
arvinger, fom Johannes siger: „Hvo der tror paa Sonnen, har et evigt
Liv" Voh. 3, 3 Og Augustin siger, og med ham have mange Andre
sagt det Samme i „Gud kroner sine egne Naadegaver i os." Men Paa et
andet Sted staar der nu strevet: „Eders Lou stal blive stor i Himlene"
sLuk 6
med hinanden, faa de selv lose denne Knude. Men de ere lidet lnlllge Dom
mere- thi de springe Ordet „Naadegave" forbi, de forbigaa ugfaa hele Sagens
Kilder og udplukke Ordet „Lon", og dette udloegge de nu paa det Værste,
ikke alene mod Skriften, men ogsaa mod Sprogbrugen. Heraf, at Ordet
Lon" ncevnes, stutte de, at vore Gjerninger altfaa ere af den Beskaffenhed,
at de maa vcere en Pris, for hvilken Gud er os det evige Liv styldig.
De fortjene altfaa Naade og et evigt Liv og trcenge ikke til Barmhjer
tighed eller til Christus som Midler eller til Troen. Det er nu en splin
terny Slutningskunst : vi hore Ordet „Lon;" altsaa behsves ikke Christns som
Midler ?ller den Tro, som har Adgang til Gud formedelst Christus, ikke
formedelst vore Gjerninger. Hvo fer ikke. at dette hoenger daarlig sammen?
Vi tviste ikke om Ordet „Lon." Hvad vi stride om, er dette, om de gode
Gjerninger i og for sig selv fortjene Guds Naade og et evigt Liv, eller
om de kun behage Gud formedelst Troen, der tilegner sig Christus som
Midler. Vore Modstandere tilskrive ikke alene Gjernmgerne dette, at de
fortjene Guds Naade og et evigt Liv, men de opdigte endogfaa, at de have
Fortjenester tilovers, fom de kunne skjenke Andre, og hvormed de kunne ret
fcerdiggjore Andre, fom naar Munkene scelge sine Ordeners Fortjenester til
Andre. Disse urimelige Ting dynge de paa Vis paa hverandre,
saasnart de kun have hort dette ene lille Ord „Lon;" „der tales om Lsn",
ssige „altsaa have vi Gjerninger, som ere en Pris, for hvilken der
skyldes Lsn; fslgelig behage Gjernmgerne i og for sig felv, ikke for
Midleren Christi Skyld. Og da den Ene har nogle flere Fortjenester end
den Anden, faa have altfaa Nogle Fortjenester tilovers. Og disse Fortje
nester kunne de, fom have dem, skjenke til Andre, som fortjene det." Vent
Lcefer! Endnu har du ikke hele Slutningskjceden. Der maa nemlig endnu
tilfojes visse Tegn paa denne Skjenk: de Dode ifores en Munkehcrtte o. f. v.
Ved faadan Sammendyngen bliver Christi Velgjerning og Troens Retfær
dighed fordunklet,
57. Vi fore ingen tom Ordstrid om Ordet „Lsn." Derfom vore Mod
standere ville gan ind paa, at vi ved Troen for Christi Skyld agtes retfærdige,
og at gode Gjerninger for Troens Skyld behage Gud, stnlle vi siden ikke tviste
meget om Ordet „Lon". Vi indromme, at det evige Liv er en Lon, fordi
det er Noget, som skyldes os for Forjettelsens Skyld, ikke for vore egne
’) Chryfippus, en grcefl Filofof, dod 212 f. Chr.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free