- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
140

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140 Den augsburgste Konfessions Apologi. Art. 3.
Fortjenesters Skyld. Thi forjettet er Retfcerdiggjorelsen, der, som vi ovenfor
have vist, egentlig er en Guds Gave. Og med denne Gave er Forjettelsen
om et evigt Liv forbunden ifslge hint Ord: „Dem, hvem han har retfærdig
gjort, har han ogsaa herliggjort"
siger: „Retfærdighedens Krone er henlagt til mig, hvilken Herren, den ret
færdige Dommer, stal give mig" o. s. v. ft Tim. 4, Thi en Krone
tilkommer de Retfærdiggjorte efter Forjettelsen. Og denne Forjettelse bor de
Hellige kjende, ikke forat de skulle arbejde for sin egen Furdels Skyld, thi for
Guds Mres Skyld bor de arbejde, men forat de ikke skulle fortvivle i Trængsler,
bor de kjeude Guds velbehagelige Vilje, at han vil hjcelpe, udfri, bevare dem.
Vistnok hore nu de Fuldkomne og de Svage Talen om Straffe om Belon
ninger paa forskjellig Maade, thi de Svage arbejde for sil! egen Fordels
Skyld. Og dog er Forkyndelsen af Belonninger og Straffe nodvendig. I
Forkyndelsen af Straffe aabenbares Guds Vrede, hvorfor deu horer til
Bodens Prcediken; i Forkyndelsen af Belonninger aabenbares Guds Naadc.
Og ligesom Skriften ofte ved sin Omtale af gode Gjerninger vil have Troen
indesluttet med thi den vil sammenfatte Hjertets Retfærdighed og Frug
terne —, saaledes tilbyder den undertiden Naaden i Forbindelse med andre
Belonninger, som Es. 5 8 og ofte andetsteds hos Profeterne. Vi
indromme ogfaa, hvad vi ofte have bevidnet, at stjont Retfcerdighed og et
evigt Liv hore til Troen, fortjene dog gode Gjerninger andre legemlige og
aandelige Belonninger, og det i forskjellige Grader, ifslge hint Ord: „En
hver stal fan sin egen Lsn efter sit eget Arbejde" Kor. 3,, 81. Thi
Evangeliets Retfcerdighed, som har at gjore med Naadens Forjettelse, mod
tager Retfcerdiggjorelse og Levendegjorelse uforskyldt; Lovens Opfyldelse
derimod, som folger paa Troen, har med Loven at bestille, hvor Intet gives
uforskyldt, men hvor Lon tilbydes og skyldes i Forhold til vore Gjerninger.
Men de. som fortjene en saadan Lsn, ere retfærdiggjorte, forend de opfylde
Loven. Derfor ere de forst overfatte i Guds Sons Rige, som Paulus
siger Ml. 1, og blevne Christi Medarvinger 8, Men
saaoftesom der tales om Fortjeneste, overfsre vore Modstandere straks paa
Retfcergiggjorelfen, hvad der gjcelder andre Belonninger, da dog Evangeliet
uforskyldt tilbyder Retfcerdiggjorelse formedelst Christi, ikke formedelst vore
Fortjenester, og Christi Fortjenester meddeles os ved Troen. Men Gjer
ninger og Trcengsler fortjene ikke Retfcerdiggjorelse, men andre Belonninger,
fcmledes som Lsn tilbydes Gjerningerne i folgende Bibelsprog: „Hvo kar
rigen saar, stal og karrigen hoste, og hvo der såar i Velsignelse, stal ogsaa
hostr i Velsignelse" Kor. 9, Her bestemmes klarlig Lsnnens Stor
relse efter Gjerningens Stsrrelfe. „3Cr Fader og Moder, at du maa lcenge
leve i Landet" Mos. 20, Ogsaa her foreholder Loven en bestemt
Gjerning dens Lsn. Skjont altsaa Lovens Opfyldelse fortjener Lon, thi
Lsn hsrer egentlig til Loven, bor vi dog komme Evangeliet ihu, som
tilbyder os uforskyldt Retfcerdiggjorelse for Christi Skyld Og ikke opfylde
vi Loven eller kunne vi opfylde den, forend vi ere forligte med Gud, ret
færdiggjorte og gjenfsdte. Og ikke vilde denne Lovopfyldelse behage Gud,,
hvis vi ikke formedelst Troen vare Gud velbehagelige. Og fordi Menneskene
formedelst Troen ere Gnd velbehagelige, derfor sinder hin begyndte Lovop
fyldelfe Guds Velbehag og har Lsn bande i og efter dette Liv. Om Ordet
„Lsn" kunde der ogfaa siges meget Andet, som folger af Lovens Natur, men
da dette vilde blive temmelig vidtlsftigt, bor det udvikles paa et andet Sted.
58. Men vore Modstandere gjsre eftertrykkelig gjceldende, at de gode

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free