- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
177

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

177
Den augsburgsie Konfessions Apologi. Art, 6
vor Svaghed. Saaledes siger Paulus Kor. 12, 9): „Guds Kraft fuld
kommes imm Skrøbelighed. " Derfor skulle vore Legemer efter Guds Vche
vcere Offere til at bevise vor Lydighed, ikke til at vcere et Vederlag for den
evige Dsd for hvilken Gud har en anden Betaling, nemlig sin Ssns Dsd.
Og i denne Mening forklarer Gregor’) ogsaa Davids Straf, naar hanftger:
Naar Gud for hin Synds Skyld havde truet ham med, at han saaledes
skulde ydmyges af sin Ssn hvorfor opfyldte han da sin Trusel
mod ham, efterat Synden var forladt? Her er at svare: Hin Syndsforla
delse siede forat Manden ikke skulde blive hindret i at gribe det evige Lw.
Men hin Fuldbyrdelse af Truselen fulgte paa, forat Mandens Fromhed
ogsaa ved hin Ydmygelse skulde blive svet og prsvet, Saaledes har Gud
ogsaa formedelst Synden paalagt Mennesket Legemets Dsd og ikke borttaget
den efter Syndernes Forladelse, til Retfærdigheds øvelse, nemkg forat deres
Retfærdighed, som helliggjsres, stal blive ovet og prsvet. "
18. Men de almindelige Ulykker blive ikke egentlig borttagne ved hme
kanoniske Fyldestgjsrelses-Gjerninger, det er, ved hine i menneskelige Over
leveringer begrundede Gjerninger, der, som de selv sige, virke saa kraftigt af
gjort Gjerning, at de, om de end ste under Dsdsfynd, dog lsskjsbe fra Straffe.
Og naar man anfsrer mod os hint Pauli Udsagn: „Dersom vi dsmte os
selv bleve vi ikke dsmte af Herren" Kor. 11, saa maa det Ord
dsmme" forftaaes om den hele Bod og de skyldige Frugter, ikke om Gjer
ninger, hvortil vi ikke ere skyldige. Vore Modstandere bsde for fin Ringeagt
for Sprogvidenskaben, naar de mene, „at dsmme ssg er det samme
som i fuld Rustning at gjore Valfart til den hellige Jakob eller lignende
Gjerninger. At „dsmme ssg selvl" betegner den hele Bod, det betegner
at fordomme Synder. Men denne Fordsmmelse ster i Sandhed l
Ssnderknnselsen og Livets Forandring. Hele Boden, Ssnderknnselsen, Troen,
de gode Frugter opnaa, at Straffe og offentlige og private Ulykker blive
formildede, ligesom Esajas i det forfte Kap. 17— lcerer: „Lader
af at gjsre ilde, lcerer at gjore Godt o. f. v.; derfom eders Synder end vare
fom Pnrpuret, skulle de blive hvide som Sne; derfom I ville og lyde,
da stulle I crde Landets Fedme. " Og ikke maa et faa vigtigt og trsfteligt
Skriftord overfsres fra den hele Bod og fra Pligtige eller af Gud befalede
Gjerninger til Fyldestgjsrelser og Gjerninger, som ere grundede i menne
skelige Overleveringer. Og det er nyttigt at lcrre, at almindelige Onder
blive formildede ved vor Bod og ved Bodens fcmde Frugter, ved gode
Gjerninger, gjorte af Troen, ikke, som hine opdigte, gjorte under Dsdssynd.
Hid hsrer Niniviternes Ezempel, fom ved fin Bod vi tale om den
hele bleve forligte med Gud og ovnaaede, at deres Stad ikke blev sdelagt.
19, Men hvad det angaar, at Fcedrene omtale Fyldestgørelsen, at
Kirkeforsamlingerne have givet Love derom, da have bi ovenfor fagt, at dette
har vceret en kirkelig Tugt, anordnet for Exemplets Skyld. Og ikke mente
de, at denne Tugt var nsdvendig enten til Skyldens eller Straffens Efter
givelse. Thi naar Nogle blandt dem have omtalt Skjoersilden, saa forklare
de den selv ikke som et Vederlag for den evige Straf, ikke som en Fyldest
gjsrelse, men som en Renselse af ufuldkomne Sjcele. Saaledes figer Augustin,
at de tilgivelige Synder blive opbrcrndte, det er, at Mistilliden til Gud og
andre lignende Rorelser blive dsdede. Undertiden overfsre de kirkelige Skri
benter Ordet Fyldestgjsrelse fra felve Skikken eller den ydre Handling til at
!) Gregor den Store, Biskop i Rom, dsd 604,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free