- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
199

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den llugsburgfle Konfessions Apologi. Art, 9. (Konf. 21.)
199
Styrelse, var det nyttigt at fremstille. Men nogle Markstrigere, der hverken
have Kjendstab til Troen eller Statens Styrelse, have opdigtet Fabler,
der efterligne Digte, hvori der blot forekomme overtroiske Exempler
våa bestemte Bsnner, bestemte Faster, og hertil er der fsjet Et og Andet,
som staffer Vinding. Af den Beskaffenhed ere Undere, som ere opdigtede om
Rosenkranse og lignende Ceremonier. Og ikke er det fornoden: her at ncevne
Exempler. Thi der gives sacckaldte Legender og Exempel-Spejle og Rosen
kranse, hvori det Meste ikke er uligt Lncians „sande Fortcellinger").
15. Disse vidunderlige og ugudelige Fabler give Biskoper, Theologer
og Munke sit Bifald, fordi de bringe Brod. Os taale de ikke, fordi vi.
plllldetat Christi 2Ere og Embede kan blive klarere erkjendt, ikke krceve de
Helliges Paakaldelse og dadle Misbrugene i Helgendyrkelsen. Og stjsnt alle
retsindige Mcend overalt snste, at Bistoperne maatte anvende sin Myndighed
og Prædikanterne gjsre sig Flid for at revfe bisse Misbrug, fordslge dog
vore Modstandere i Konfutationen overhovedet endog de aabenbare Brsst,
retsomom de ville tvinge os til ved at antage Konfutationen at bifalde endog
de mest bevislige Misbrug. Saa snedig er Konfutationen skreven ikke alene
Pan dette Sted, men ncesten overalt. Der findes intet Sted, hvor de fra sine
Læresætninger adskille de aabenbare Misbrug. Og dog tilstaa de sundere
Tcenkende iblandt dem, at der hcenger mange falske Meninger ved Scholll
stikernes og Kanonisternes Lcere, at desuden mange Misbrug have indsneget
sig i Kirken paa Grund af Presternes store Vankundighed og Forsommelig
hed. Thi ikke var Luther den Fsrste, som klagede over offentlige Misbrug.
Mange lcerde og udmærkede Mcend have lcenge for disse Tider beklaget Mis
brugene ved Messen, Tilliden til Munke-Regler, de paa Vinding beregnede
Helgendyrkelser. Forvirringen i Lceren om Boden, hvilken dog fremfor Alt
burde findes klar og grej i Kirken. Vi have selv hsrt ypperlige Theologer
begjcere en storre Simpelhed i den scholastiste Lcerdom, som indeholder langt
mere filosofisk Tvist, end Fromhed. Og dog staa blandt disse
i Almindelighed de Gamle Skriften ncermere end de Nyere. Saaledes har
deres Theologi udartet mere og mere. Og mange retsindige Mcend, som
straks i Begyndelsen fik Luther kjcer. havde ingen anden Grund dertil, end at
de saa, at han udfriede Menneskenes Sjcrle af hine Irgange, hvori de bleve
sorte ind ved de over al Maade forvirrede og uendelige Disputationer, som
findes hos de scholastiste Theologer og Kanonisterne, og at han lcerte, hvad
der var nyttigt til Gudsfrygt.
16. Derfor have vore Modstandere ikke handlet cerligt deri, at de for
dulgte Misbrugene, da de vilde, at vi stulle samtykke i Konfutationen. Og
saafremt de vilde Kirkens Vel, burde de fornemmelig paa dette Sted, ved
denne Lejlighed opmuntre vor gode Kejser, der, som vi ikke utydeligen have
mcerket, har stor Lyst til at bringe Kirken i god Stand og lcege dens Brsst,
til at drage Omsorg for at faa Misbrugene rettede. Men vore Modstandere
tcenke ikke paa at underskotte Kejserens cedle og fromme Vilje, men kun paa at
undertrykke os paa enhver Maade. Om Kirkens Stilling bekymre de sig saare
lidet, det udvise mange Tegn. De gjore sig ingen Flid for, at Folket kan
faa en bestemt Hovedsum af Kirkens Troeslcerdomme i Hcende. Aabenbare
Misbrug forsvare de med uy, uhort Grumhed. De taale ingen duelige Lcr
rere i Menighederne. Hvad dette vil fore til, det kunne retsindige Mcend
!) Lucia«, en hedensk Forfatter fra det 2det Aarh. efter Chr.; et af hans Skrif
ter, som indeholder lutter Fabler, bcerer Tittelen „fan de Fortcelling er".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0207.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free