- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
218

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

218
Den llugsburgfle Konfessions Apologi. Art. 12. (Konf. 24.)
betegner Ceremonien, ikke tillige Evangeliets Prcediken, Hjertets Dodelse og
Levendegjsrelse o. s. v.
20. Nu ville da retsindige Mcend lettelig kunne stjsnne, at den Beskyld
ning, at vi afskaffe det daglige Offer, er aldeles falsk. Erfaring viser, hvilke
de ere, hine som indehave Regimentet i Kirken, som under
Gudfrygtigheds Skin tilrive sig Herredommet over Verden og, idet de give
al Omsorg for Gudsfrygt og Evangeliets Forkyndelse en god Dag, herske og
krige ligesom verdslige Konger, fom ogfaa have anordnet nye Gudsdyrkelfer
i Kirken. Thi vore Modstandere beholde i Messen alene Ceremonien tilbage
og anvende den offentlig til en Vinding, som er en Skjcendsel’for Kirken.
Derefter opdigte de, at denne Gjerning kommer Andre tilgode og fortjener
dem Nllllden og allehaande gode Ting. I sine Prcedikener lcere de ikke Evange
liet, trsfte de ikke Samvittighederne, vise de ikke. at Synderne forlades af
Nllllde for Christi Skyld, men de fremstille Helgeners Dyrkelse, menneskelige
Fyloestgjsrelfer, menneskelige Overleveringer; ved disse paastaa de, at Men
neskene retfcerdiggjsres for Gud. Og stjsnt nogle af disfe ere aabenbart
ugudelige, forsvares de dog med Vold og Magt. Vil en Proedikcmt synes
lidt lærdere, saa kommer han med filosofiske Spsrgsmaal, som hverken Folket
eller de selv, som komme med dem, forståa. De endelig, fom ere nogen
lunde taalelige, lcere Loven; om Troens Retfærdighed tale de slet ikke.
21. Vore Modstandere istemme i Konfutationen de forunderligste Klage
sange om Templernes Adelceggelse, at Altrene staa uprydede, udeu Lys, uden
Billedststter. Saadan Tant erklcere de for at vcere Kirkernes Prydelse!
En langt anden Odelceggelse sigter Daniel til 31. 12, nemlig
Uvidenhed om Evangeliet. Thi Folket, som er blevet overvældet af mang
foldige og forskjellige Overleveringer og Meninger, har paa ingen Maade
kunnet tilegne sig den christne Lceres Hovedfum. Thi hvo af Folket har
nogensinde forstaaet den Lcere om Boden, som vore Modstandere have fore
draget ? Og dette er dog Hovedstykket i den christne Lcere. Samvittighederne
bleve plagede ved Opregning af Overtrcedelfer og ved Fyldestgjsrelfer. Om
Troen, ved hvilken vi af Naade opnaa Syndernes Forladelse, blev der af
vore Modstandere slet ikke mcelet et Ord. Om den med Fortvivlelsen kjcem
pende Troes Ovelser, om Syndernes Forladelse af Naade for Christi Skyld
vare alle vore Modstanderes Boger, alle deres Prcedikener aldeles tause.
Hertil kom en forfcerdelig Vanhelligelfe af Mesferne og mange andre ugude
lige Gudsdyrkelfer i Kirkerne. Dette er den Odelceggelse, fom Daniel beskriver.
22. Hos os derimod betjene Presterne ved Guds Naade Ordets Em
bede, forkynde Evangeliet om Christi Velgjerninger, vise, at Syndernes For
ladelsr bliver os tildel af Naade, for Christi Skyld. Denne Lcere bringer
Samvittighederne en sikker Trsft. Hertil fsjes ogscm Lceren om gode Gjer
ninger, som have Guds Befaling. Der tales om Sakramenternes Vcerdighed
og Brng.
23. Skulde Sakramenternes Brug virkelig vcere det daglige Offer, saa
vilde dog vi med storre Ret end vore Modstandere kunne sige, at vi have
det. Thi hos dem er det Prester, som for Lsn holde Messe og bruge Sa
kramentet. Hos os bruges det hyppigere og paa en mere christelig Maade,
i) D. e. Tyranner, der forfslge Herrens Menighed, s.m den syriske Konge Antio
chus Epif a nes, der ved sine Forfslgelser vilde tvinge Israels Folk til Frafald
fra Herren og derved blev et Forbillede paa Antichriften. Se om ham Dan. 8,
li og begge Makkabceernes Bsger. Anledning til dette Udtryk har Konfutati
onen givet, i hvilken de Evangeliske beskyldes for at forfslge Kirken.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free