- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
225

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

225
Den llugsburgste Konfessions Apologi. Art. 12. (Konf. 24.)
en uendelig indbringende Haandtering, saa have de her intet Vidnesbyrd,
ingen Befaling af Skrifterne at paaberaabe sig. Men det er ingen ringe
at indfsre i Kirken faadanne Gudsdyrkelser uden Guds Befaling, uden
trempel af Skriften, og at overfsre paa de Dode Herrens Nadverd, der er
indstiftet til Ihukommelse og Forkyndelfe blandt de Levende. Det er at tage
Guds Navn forfcengeligt mod det andet Bud. Thi for det Forste er det en
Bespottelse af Evangeliet, at mene, at den hellige Handling af gjort Gjer
ning uden Tro er et Offer, der forsoner Gud og gjor Fyldest for Synderne;
det er en forfærdelig at tilskrive Prestens Gjerning ligefaa Meget, fom
Christi Dvd Derncest kunne Synd og Dod ikke overvindes uden Troen paa
Christus, fom Paulus lcerer Mm. 5, „Retfærdiggjorte ved Troen have
vi Fred"; derfor, kan heller ikke Skærsildens Straf overvindes ved Over
fsrelfe af Andres Gjerning.
40 Vi ville nu ikke tale om, hvad det er for Vidnesbyrd, vore Mod
standere have at fremfsre angaaende Skærsilden, hvad det er for Straffe,
som efter deres Mening finde Sted i Skjcersilden, hvad det er for Grunde,
deres Lcere om Fyldestgjsrelferne, hvis fuldstcendige Grundlsshed vi ovenfor
have godtgjort, har at ststte sig til. Mod Alt, hvad de herom anfsre, ville
vi kun opstille dette; det er en sikker Sag, at Herrens Nadverd er indstiftet
til Skyldens Forladelse. Thi den tilbyder Syndernes Forladelse, hvorved
man nodvendigvis maa forståa Skylden. Og dog gjsr den ikke Fyldest for
Skylden ; ellers vilde Mesfen gjcelde lige med Christi Dsd. Ej heller kan
Skyldens Forladelse annammes paa anden Maade, end ved Troen. Altsaa
er Messen ingen Fyldestgørelse, men en Forjettelfe og et Sakrament, der
kroever Tro.
41. Og fandelig, alle Gudfrygtige maa nodvendigvis gribes af den
bitreste Smerte, naar de tcenke paa, at Messen for en stor Del er bleven
overfort til Dode og til Fyldestgjsrelser for Straffe. Dette er at borttage
det daglige Offer fra Kirken; dette er Antiochus’s Regimente, som har over
fort de mest velsignede Forjettelfer om Skyldens Forladelfe, om Troen, til
de falskeste Meninger om Fyldestgjsrelser; dette er at besmitte Evangeliet, at
forvanske Sakramenternes Brug. Disse er det, om hvem Paulus Kor.
11, har sagt, at de ere skyldige i Herrens Legeme og Blod, disfe, fom
undertrykke Lceren om Troen og under Paastud af Fyldestgjsrelser anvende
Skyldens Forladelse og Herrens Legeme og Blod til kirkeranersi Vinding.
For dette Kirkeran stulle de engang lide sin Straf. Derfor maa vi og alle
fromme Samvittigheder vogte os for at give vore Modstanderes Misbrug
vort Bifald.
42. Men lader os vende tilbage til Sagen! Da Messen ikke er nogen
Fyldestgørelse af gjort Gjerning uden Troen, hverken for Straffen eller for
Skylden, saa folger heraf, at Overfsrelfen paa de Dode er unyttig. Og
ikke behoves nogen vidtloftig Tale herom. Thi det er en bekjendt Sag, at
hin Ouerfsrelse paa de Dode ikke har noget Vidnesbyrd af Skriften. Og
ikke er det raadeligt i Kirken at indfsre Gudsdyrkelfer uden Skriftens Hjem
mel. Dersom det engang skulde blive nodvendigt, ville vi udtale os udfsr
ligere om den hele Sag. Thi hvortil skulde vi nu stride med vore Mod
standere, som hverken stjsnne, hvad Offer, eller hvad Sakrament, eller hvad
Syndernes Forladelse, eller hvad Tro er?
43. Heller ikke den grceste Kanon bruger Offeret fom Fyldestgjorelfe
for de Dsde, thi den udstroekker det til alle salige Patriarker, Profeter og
Apostler. Det er altsaa klart, at Groekerne frembcere det fom et Takoffer,
Konlllrdieboaen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free