- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
300

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

300 Luthers store Katechismus. I. 1.
Skriften rigelig vifer os, og daglig Erfaring vel endnu kan lwre os. Thi
lige fra Begyndelsen af har han aldeles udryddet alt Afguderi og for dets
Skyld bande Hedninger og loder, ligefom han ogfaa den Dag idag om
styrter al falsk Gudstjeneste, faa de, fom fremture deri, tilflut maa gaa til
grunde. Derfor, om man end den Dag idag finder stolte, mcegtige og rige
Kroppe, som trodfe paa fin Mammon, lige glade, om Gud er vred eller
blid, idet de vel troste sig til at kunne udholde hans Vrede, faa ville de dog
ikke kunne udfore det, men, forend man venter det, gaa tilgrunde med
Alt, hvorpaa de have forladt sig, ligesom alle Andre ere gaaede under, som
vel tykkedes sig endnu sikrere og mcegtigere.
12. Og netop for faadanne haarde Halses Skyld, som, fordi han
ser til og lader dem sidde i Ro, mene, at han ikke ved Noget derom eller
ikke tager sig Noget deraf, maa han faaledes staa til og straffe, at han ikke
kan glemme det ligetil deres Bornebsrn, forat Enhver kan fornemme og
forståa, at han ikke er at fpoge med. Thi disfe er det ogfaa, han mener,
naar han siger: „De, som hade mia/, det er, fom fremture i fin Trods og
Hoffcerdighed; hvad man prcediker og siger dem, det ville de ikke hsre;
revfer man dem, forat de kunne gaa i sig selv og bedre sig, for Straffen
bryder lss, faa blive de vilde og gale, forat de redelig maa fortjene hans
Vrede, fom vi ogfaa nu daglig erfare med Fyrster og Bistoper.
13. Men hvor sircekkelig ogsaa denne Trusel er, saa er der dog saa
meget kraftigere Trost i den Forjettelse, at de, som holde sig til Gnd alene,
skulle vcere visse paa, at han vil gjore Miskundhed mod dem, det er, bevise
idel Godt og Velgjerninger ikke alene mod dem, men ogsaa mod deres Bsrn
ligetil tusinde og atter tusinde Led. Saadant skulde jo beveege og drive os
til at scette vort Hjerte til Gud med al Fortrostning, saafremt vi begjoerede
alt Godt for Tid og Evighed, eftersom hans hojeste Majestcet gjor os saa
store Tilbud, saa hjertelig lokker og skjenker os saa rige Forjettelser.
14. Derfor tage Enhver sig dette ret alvorlig til Hjerte, at man ikke
agter det, fomom det var talt af et Menneske. Thi det gjcelder for dig
enten evig Velsignelfe, Lykke og Salighed eller evig Vrede, Ulykke og Hjer
teve. Hvad vil du Mere have eller begjcere, end at han faa venlig for
jetter dig, at han vil vcere din med alt Godt. bestjcerme og hjcelpe dig ial
Nod? Men Fejlen ligger desvcerre deri, at Verden ikke tror Noget deraf, ej
heller holder det for Guds Ord, fordi den fer, at de, der forlade sig paa
Gud og ikke paa Mammon, lide Kummer og Nsd, og at Djcevelen staar dem
imod og volder, at de hverken beholde Penge, Gunst eller 3Ere, ja neppe
Livet, og paa den anden Side, at de, der tjene Mammon, i Verdens
Djne have Magt, Gunst, 3Ere og Gods og Alt, hvad dem behager. Derfor
maa man indprente sig saadanne Ord, der netop ere rettede mod saadant
falsk Skin, og vide, at de ikke lyve eller bedrage, men ere og blive Sandhed.
15. Tcenk dig nu selv om eller spsrg dig for og svar mig saa: de,
som have anvendt al sin Omhu og Flid paa at sammenskrabe Guld og Gods
i Mcengde, hvad have de saa tilsidst vundet? Saa vil du finde, at de have
spildt sin Msje og sit Arbejde, eller, om de end have sammenhobet store
Skatte, saa ere disfe dog adspredte og henvejrede, saa de selv aldrig have
hllvt nogen Glcede af sit Gods, og dette fidenefter ikke er naaet til Arvin
gerne i tredje Led. Exempler vil dn finde nok af i alle Historier og hore
af gamle erfarne Folk; fe blot til og giv Agt derpaa! Saul var en stor
Konge, udvalgt af Gud, og en from Mand; men da han var sat paa
Thronen og vendte sit Hjerte fra Gud og ’fatte al sin Lid til sin Krone og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0308.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free