- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
426

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - III. Om Troens Retfærdighed for Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

426 Konkordieformelen. Grundig Forklaring. 111.
uden alle Partier, men hvor den bliver forvansket, der er det ikke muligt
rettelig at imodegaa en eneste Vildfarelse eller fvcermerst Aand" sste Vind
Icn. S. 159). Og scerlig om denne Artikel er det, Paulus siger Kor.
5, 6. Gal. 5, at „en liden Surdejg fyrer den hele Dejg." Derfor
bruger han ogfaa d. e. de Ord, hvorved Men
neskenes Gjerninger udelukkes (nemlig: „uden Loven," „uden Gjerninger,"
„af Naade"), med faa megen Nidkjcerhed og Alvor i denne Artikel for der
med at betegne, hvor hojlig fornsdent det er, at i denne Artikel ved Siden
af den rene Lcere antitl,6Biß, d. e. al modfat Lcere, derved bliver udstilt,
udelukket og forkastet.
3. For derfor christelig at forklare denne Tvist efter Guds Ord og
ved hans Naade at bilcegge den er vor Lcere, Tro og Bekjendelfe, fom folger.
Om Troens Retfærdighed for Gud tro, lcere og bekjende vi endrcegtig i
Overensstemmelse med det ovenfor fremfatte korte Begreb af vor christeligc
Tro og Bekjendelfe, at en fattig Synder bliver for Gud retfærdiggjort,
d. e. aflsst, frikjeudt for alle fine Synder og for den velfortjente Fordsm
melfesdom, ja antagen fom Barn og Arving til det evige Liv, uden nogen
vor Fortjeneste eller Vcerdighed, ja uden al forangaaende, ncervcerende eller
ogfaa efterfolgende Gjerning, af idel Naade, ene og alene for vor Herres
Ehristi Fortjenestes, fuldkomne Lydigheds, bitre Lidelses, Dods og Opstan
delses Skyld, hvis Lydighed bliver regnet os til Retfcerdighed. Disfe Goder
blive os ved den Hellig-Aand tilbudne i det hellige Evangeliums Forjettelse,
og det eneste Middel, hvorved vi gribe, annamme og tilegne os dem, er alene
Troen, hvilken er en Guds Gave, hvorved vi i Evangeliets Ord ret erkjende
Christus for vor Forloser og scette vor Lid til ham, at vi alene for hans
Lydigheds Skyld af Naade have Syndernes Forladelfe, blive af Gud Fader
auseede for fromme og rctfcerdige og blive evig falige. Derfor er det ogfaa
ganske Eet og det Samme, naar Paulus siger, at „vi retfcerdiggjores ved
Troen" Rom. 3 eller at „Troen bliver regnet os til Retfcerdighed " Rom.
4 og naarhan siger, at vi „blive retfcerdige ved den Enes (Ehristi)
Lydighed," eller at „formedelst den Enes Retfcerdighed Livfens Rctfcerdig
gjorelfe kommer over alle Mennesker" Rom. 5 191,. Thi Troen ret
fcerdiggjsr ikke derfor og af den Grund, at den er en scm god Gjerning og
herlig Dyd, men fordi den i det hellige Evangeliums Forjettelfe griber og
annammer Ehristi Fortjeneste; thi denne maa ved Troen vorde os tilegnet,
naar vi derved skulle blive retfcerdige, fcmat altfaa den Retfcerdighed, fom
for Gud af idel Naade tilregnes Troen eller de Troende, er Ehristi Ly
dighed, Lidelse og Opstandelse, hvorved han for os har fyldestgjort Loven
og betalt for vor Synd. Thi efterdi Christus ikke alene er Menneske, men
Gud og Menneske i een udelelig Person, saa har han. efterdi han er Lovens
Herre, ligefaa lidt vceret under Loven, fom han har behovet at lide og do
for sin Perfon. Derfor bliver nu hans Lydighed, ikke alene i Lidelfe og
Dsd, men ogfaa at han frivillig i vort Sted har vceret Loven underdamg
og opfyldt den med faadan Lydighed, regnet os til Retfcerdighed, faaat Gud
for denne, fuldkomne Lydigheds Skyld, fom han i Gjerning og Lidelfe, i
Liv og Dod har bevist sin himmelske Fader for os, tilgiver Synden, holder
»K for fromme og retfcerdige og gjor os evig falige. Denne Retfcerdighed
bliver ved Evangeliet og i Sakramenterne af den Hellig-Aand tilbuden os
oa ved Troen tilegnet og annammet, hvorfor de Troende have Forligelse
med Gud, Syndernes Forladelfe, Guds Naade, Barneret og det evige Livs Arv.
4 Derfor betyder Ordet „retfcerdiggjore" her at domme retfcerdig og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free