- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
427

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - III. Om Troens Retfærdighed for Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

427
Konkordiesormelen. Grundig Forklaring, 111,
fri for Synd og frifinde for fammes evige Straf for Christi Retfærdigheds
Skyld, hvilken af Gud bliver tilregnet Troen Fil. 3 ligefom da denne Brug
og Betydning af dette Ord er almindelig i det gamle og nye Testaments
hellige Skrift. Ordfft. 17 „Ten. fom retfcerdiggjsr den Ugudelige,
og den, fom domfcelder den Retfærdige, de ere begge to en Vederstygge
lighed for Herren." Es, 5 „Ve dem, som for Skjenks Skyld retfcer
diggjsre den Ugudelige og tage de Retfærdiges Ret fra dem." Rom. 8
„Hvo vil anklage Guds Udvalgte? Gud er den, fom retfcerdiggjsr,"
d. e. afloser og frikjender for Synder.
5. Men efterdi undertiden Ordet Gjenfodelse, bruges
istededetfor Ordet Retfcerdiggjorelfe, er det nsdvendigt, at dette
Ord bliver rigtig og ordentlig forklaret, foråt ikke Fornyelfen, fom folger
efter Retfcerdiggjorelfen af Troen, stal sammenblandes med Troens Ret
fcerdiggjorelfe, men begge paa rette Mande adskilles fra hinanden. Thi
Ordet d. e. Gjenfodelfe, bliver for det Forste stundom brugt
saaledes, at det paa een Gang indbefatter i sig bande Syndernes Forladelse
alene for Christi Skyld og den efterfslgende Fornyelfe, som den Hellig-
Aand virker i dem, der ere ved Troen retfærdiggjorte. Derncest bruges det
alene pro r«mißßioQ6 pecoawrmu 6t «.cloptions in tllios 6ei, d. e., saaat
det alene betegner Syndernes Forladelse og den ssnlige Udkaarelse. Og i
denne anden Betydning bliver det Ord meget ofte brugt i Apologien, naar
der skrives’ 68t rkFLiwratio", d. e., Retfcerdiggjorelfen for Gud
er faaledes sijelner ogsaa St, Paulus mellem hine Ord
og Fornyelses, naar han siger- „Han har frelst os ved Gjen
sodelsens Bad og Fornyelsen ved den Hellig-Aand" Tit. 3 saaledes
bliver ogsaa Ordet d. e. Levendegjorelse, undertiden brugt i
samme Betydning. Thi naar Mennesket bliver retfcerdiggjort ved Troen, som
alene den Hellig’Aand virker, saa er dette i Sandhed en Gjenfodelse, scia
som det af et Vredens Barn bliver et Guds Barn og saaledes overfsres
fra Doden til Livet, fom skrevet staar- „Da vi vare dsde i vore Over
trædelser, gjorde han os levende med Christus" Ef. 2 ligefaa- „Den
Retfcerdige stal leve ved fin Tro" Rom. 1 Hab, 2, I denne Be
tydning bliver dette Ord meget ofte brugt i Apologien. Derncest bliver det
ogsaa ofte brngt om den Helliggjsrelfe og Fornyelse, som folger paa Troens
Retfærdighed; saaledes bruger Luther det i sin Bog „om Kirken og Konci
lierne" saavelsom andetsteds.
6. Men naar vi lcere, at vi ved den Hellig-Aands Virkning blive
gjenfodte og retfærdiggjorte, da er Meningen hermed ikke den, at efter
Gjenfsdelsen ingen Uretfærdighed i Vcefen og Liv mere skulde hcenge vedde
Retfærdiggjorte og Gjenfodte, men at Christus med sin fuldkomne Lydighed
skjuler alle deres Synder, som i dette Liv dog endnu hcenge ved Naturen.
Men uanseet dette, blive de ved Troen og for denne Christi Lydigheds
Skyld, hvilken Christus sor os har vist Faderen fra sin Fodsel af lige til
den allerforsmcedeligste Dod paa Korset, erklcerede og anseede for fromme og
retfcerdige, om de end paa Grund af fin fordcervede Natur ere og vedblive
at vcere Syndere til fin Grav. Men faa er da Meningen paa den anden
Side heller ikke den, at vi turde eller fkulde uden Bod, Omvendelse og For
bedring lade Synden raade, vedblive og fremture i den. Thi fand Anger
maa gaa iforvejen, og de, der saaledes, som sagt, af lutter Naade, for den
!) Se Apol. 11. 23. 25. 39 (ovenf. S. 100. 101. 106).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0435.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free