- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
429

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - III. Om Troens Retfærdighed for Gud

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

429
Konkordieformelen. Grundig Forklaring. 111
maal, hvad Satan med al Magt arbejder paa og strceber efter. Derfor, da
vi have at gjore med Lcereftykket og Artiklen om Retfcrrdiggjsrelfen, for
kaste og fordomme vi Gjerningerne. Thi dette Lærestykke taaler eller El
steder ingenlunde nogen Tale om gode Gjerninger. Derfor afmfe v: hermed
simpelthen al Lov og alle Lovens Gjerninger." Saa vidt Luther.
9 Derfor og forat bedrovede Hjerter maa have en bestandig og
vis Trost, og Christi Fortjeneste og Guds Naade faa fin tilborlige Wre,
lcerer Skrigen, at Troens Retfærdighed for Gud bestaar alene i
nlllldige Forligelfe eller Syndernes Forladelfe, fom af idel Naade,
alene for Midleren Christi Fortjenestes Skyld bliver os stjenket og alene
ved Troen annammet i Evangeliets Forjettelfe, Saaledes er ogfaa det,
hvorpllll Troen i Retfcerdiggjorelfe for Gud forlader fig, hverken Angeren
eller Kjcrrligheden eller andre Dyder, men alene Christus og l ham hans
fuldkomne Lydighed, hvormed han har opfyldt Loven for os, hvilken Ly
dighed regnes de Troende til Retfærdighed. Saa er og hverken Angeren
eller Kjcerligheden eller nogen anden Dyd, men alene Troen det eneste Middel
og Redskab, hvormed vi kunne modtage og annamme Guds Naade, Christi
Fortjeneste og Syndernes Forladelfe, hvilket alt bliver os tilbudt i Evan
geliets Forjettelfe.
10. Det siges ogfaa med Rette, at de Troende, fom ved Troen paa
Christus ere blevne retfærdige, i dette Liv have for det Forste Troens til
regnede Retfærdighed, derncest ogfaa den nye Lydigheds eller de gode Gjer
ningers begyndende Retfærdighed. Men begge disfe maa ikke fammenblandes
eller begge tilsammen indskydes i Artiklen om Troens Retfcerdiggjorelse for
Gud, Thi da denne begyndende Retfærdighed eller Fornyelfe hos os for
medelst Kjsdet i dette Liv er ufuldkommen og uren, kan Perfonen ikke dermed
eller derved beståa for Guds Dom, men alene Christi Lydigheds, Lidelfes
og Dsds Retfærdighed, fom bliver tilregnet Troen, kan beståa for Gnds
Dom. faaat Personen ogsaa efter sin Fornyelse, naar han allerede har
mange gode Gjerninger og hans Liv er som bedst, alene for Christi Ly
digheds Skyld er Gud velbehagelig og teekkelig og antagen til Barnekaar
og det evige Livs Arv.
11. Herhen horer ogsaa, hvad St. Paulus skriver Rom, 4 at
Abraham er bleven retfærdig for Gud alene ved Troen for Midlerens Skyld,
udenat hans Gjerninger have gjort Noget dertil, ikke alene dengang, da han
fra forst af blev omvendt fra Afguderiet og ingen gode Gjerninger havde,
men ogfaa fenerehen, da han ved den Hellig-Aand var bleven fornyet og
prydet med mange herlige gode Gjerninger i Mof, 15 Hebr. 11
Og Paulus fremMer Rom. 4 det Spsrgsmaal, hvorpaa dog hin
Abrahams Retfærdighed for Gud var grundet, ved hvilken han havde en
naadig Gud, var ham velbehagelig og tcekkelig til det evige Liv. Derpaa
svarer han: „Den, som ikke har gode Gjerninger, men tror paa ham, som
retfcerdiggjor den Ugudelige, ham tilregnes hans Tro til Retfærdighed",
ligefom ogfaa David M. 32, siger, at det Menneske alene er saligt,
hvem Gud tilregner Retfærdighed udeu Gjerninger. Folgelig, omend de
Omvendte og Troende have en begyndende Fornyelfe, Helliggjorelse, Kjoer
lighed, Dyd og gode Gjerninger, saa kan, stal og maa dog dette ikke inddrages
eller indblandes i Artiklen om Retfcerdiggjorelfen for Gud. forat Christus
som Forleser maa beholde sin Mre og, da vor nye Lydighed er ufuld
kommen og uren, den anfegtede Samvittighed have en bestandig Trsst,
12, Og dette er ogsaa Apostelen Paulus’s Mening, naar han i denne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0437.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free