- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
438

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - IV. Om gode Gjerninger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

438 Konkordieformelen. Grundig Forklaring, IV.
efter Kjsdet, skulle I ds." Kol. L „For disse Tings Skyld kommer
Guds Vrede over Vantroens Bsrn." Men naar og paa hvilken Maadc
man af denne Grund kan stjcerpe sine Formaninger til gode Gjerninger uden
at fordunkle Lceren om Troen og Artiklen om vor Retfcerdiggjsrelfe, derpaa
giver Apologien os et herligt Forbillede, idet den i 20de Artiitel i Anled
ning af hint Ord 2 Pet. 1 („Anvender Flid paa at befache eders
Kald") siger faa: „Peter lcerer, hvorfor gode Gjerninger bsr gjsres, nemlig
forat Kaldet stal blive befcestet, det er, forat man ikke stal falde ud af sit
Kald ved atter at synde. Gjorer gode Gjerninger, siger han, forat I ikke
stulle tabe Kaldets Gaver, som forhen ere stjenkede eder, ikke formedelst
efterfslgende Gjerninger, men fom nu bevares ved Troen, og Troen bliver
ikke i dem, fom fsre et fyndigt Liv, tabe den Hellig-Aand og opgive Boden, "
Saa vidt Apologiens.
10. Men derimod er det ikke Meningen, at Troen kun i Begyndelsen
modtager Retfærdighed og Salighed og derefter overlader sit Embede til
Gjerningerne, faaledes at de for Fremtiden maa bevare Troen, den mod
tagne Retfærdighed og Salighed; men forat ikke alene Modtagelsen, men
ogfaa Bevarelsen as Forjettelsen om Retfærdighed og Salighed maa vcere
os fast og sikker, tillcegger Paulus Rom. 5 Troen ikke alene vor Adgang
til Nllllden, men ogfaa. at vi staa i Naaden og rofe os af den kommende
Herlighed, det vil sige i Begyndelfen, Midten og Enden, Altsammen tillægger
han Troen alene. Ligesaa Rom. 11 „De ere afbrudte ved Vantro,,
men du staar ved Troen." Kol. 1 Han vil „fremstille eder hellige
og ulastelige og ustraffelige for sit Aasyn, saafremt I ellers forblive i
Troen." i Pet. 1 „Vi bevares ved Guds Magt formedelst Troen
til Frelsen. " Fremdeles : I skulle „ opnaa Maalet for eders Tro, Sjcelenes
Frelfe." Da det nu af Guds Ord er klart, at Troen er det egentlige,
eneste Middel, hvorved Retfærdighed og Salighed ikke alene bliver modta
get, men ogfaa af Gnd bevaret, bsr det med Rette forkastes, hvad der er
fastsat ved det Tridentinste Koncils, og hvad der ellers i samme Retning
er blevet fremsat, at vore gode Gjerninger bevare Saligheden, eller at den
modtagne Troens Retfærdighed eller endog Troen felu bliver ved vore
Gjerninger opholdt og bevaret enten helt og holdent eller idetmindste for en
Del. Thi vistnok have for denne Strid adskillige rettroende Lcerere i
Udlæggelsen af den hellige Skrift brugt faadanne og lignende Udtryk,
udenat de dog hermed paa nogen Mande have tcenkt paa at stadfceste Pa
pisternes ovennævnte Vildfarelser. Men da der nu imidlertid fenere er op
staaet Strid om denne Maade at udtrykke sig paa, hvoraf allehaande forargelige
og vidtlsftige Trcetter have vceret Fslgen, faa er det dog det Sikreste efter
St. Pauls Formauing at holde fast ved de sunde Ords rette Form saa
velsom ved den rene Lcrre selv, hvorved megen unyttig Kiv bliver fore
bygget og Kirken bevaret for megen Forargelfe.
11. Hvad for det Fjerde den Scetning angaar, at gode Gjerninger
skulde vcere stadelige til Salighed, faa ville vi herom give fslgende tydelige
Forklaring. Saafremt Nogen vil drage de gode Gjerninger ind i Artiklen
om vor Retfcerdiggjsrelfe, grunde sin Retfærdighed eller sit Saligheds Haab
derpaa, derved fortjene Guds Naade og derved blive falig, faa sige ikke vi.
’) Se ovenfor S. 193.
’) D. e. en Kirteforsllmling, fom den romerske Kirke holdt i Tnent : Aarene I?4si
—63, og paa hvilken den fastsatte sin Lcere i Modscetning til Reformationen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0446.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free