- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
440

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - V. Om Loven og Evangeliet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

440 Konkordiefonnelen. Grundig Forklaring, V,
i det nye Testament, og hvori han saaledes har sammenfattet Lovens For
klaring og Forkyndelsen af Guds, hans himmelske Faders, Naade og Mi
stundhed, som der staar strevet Mr. 1 „Jesu Christi, Guds Ssns,
Evangeliums Begyndelse. " Og straks derpaa ncrvnes som de summa
riske Hovedstykker „Omvendelse" og „Syndernes Forladelse." Paa samme
Maade sammenfatter Christus, da han ester sin Opstandelse befalede sine
Apostler at prcedike Evangeliet for al Skabningen Mr. 16 Summen
af denne sin Lcere i faa Ord, idet han Luk. 24 ft6 sigers „Saaledes
er skrevet, og saaledes burde det Christus at lide og at opstaa fra de Dsde
paa den tredje Dag, og i hans Navn Omvendelse og Syndernes Forladelse
at prcedikes for alle Folk." Ligesaa kalder ogsaa Paulus hele sin Lcere
Evangelium Ap. Gj. 20 idet han sammenfatter Summen af denne
sin Lcere i disse Hovedstykker: „Omvendelse til Gud og Tro paa Christus."
Og i denne Forstand er hin ctstinitio, d. e. Beskrivelsen af Ordet
„Evangelium," brugt i videre Forstand og uden Hensyn til den egentlige
Forstjel mellem Lov og Evangelium, rigtig, naar der nemlig siges, at
Evangeliet er en Prcediken om Omvendelse og Syndernes Forladelse. Thi
Johannes, Christus og Apostlerne have begyndt sin Prcediken med Omven
delsen og saaledes fremstillet og indstjcerpet ikke alene den ncmderige For
jettelse om Syndernes Forladelse, men ogsaa Guds Lov. Derncest bliver
Ordet „Evangelium" brugt i en anden, nemlig i sin egentlige Betydning,
efter hvilken det ikke indbefatter Prcedikenen om Omvendelse, men alene
Prcedikenen om Guds Naade, saaledes som straks efter fslger Mark. I
naar Christus siger: „Omvender eder og tror Evangeliet!"
3. Saaledes bliver heller ikke Ordet „Omvendelse" brugt i een og
samme Betydning i den hellige Skrift. Thi paa nogle Steder i den hellige
Skrift bliver det brugt og taget om Menneskets hele Omvendelse, som Lut.
13 „Dersom I ikke omvende eder, stulle I alle ligesaa omkomme."
Og i Kap. 15 „Saaledes stal der vcere Glcede over en Synder, som
omvender sig." Men paa dette Sted, Mark. 1 som ogsaa paa andre
Steder, hvor der stjelnes mellem Omvendelse og Tro paa Christus, Ap.
Gj. 20 eller mellem Omvendelse og Syndernes Forladelse, Luk. 24
546 betyder det „at omvende sig" ikke Andet end i Sandhed at erkjende
sin Synd, hjertelig angre den og afstaa fra den, hvilken Erkjendelse kommer
af Loven, men er ikke nok til saliggjorende Omvendelse til Gud, saafremt
ikke Troen paa Christus kommer til, hvis Fortjeneste det hellige Evangeliums
trsstelige Prcediken tilbyder alle bodfcerdige Syndere, som ere forfcerdede ved
Lovens Prcediken. Thi Evangeliet prcediker Syndernes Forladelse ikke for
de raae, sikre Hjerter, men for de Ssnderknuste eller Bodfcerdige, Luk. 4
Og forat der ikke af Angeren eller Loveus Skrcek stal komme For
tvivlelse, man Evangeliets Prcediken komme til, forat det kan blive en „Om
vendelse til Salighed", 2 Kor. 7 Thi da den blotte Prcediken af
Loven, uden Christus, enten frembringer formastelige Mennesker, som ind
bilde sig, at de kunne opfylde Loven med udvortes Gjerninger, eller ganske
og aldeles driver til Fortvivlelse, saa tager Christus Loven i sine Hcender
og udlcegger den aandelig, Matth. 5 >"2l Rom. 7 og 1 og
«åbenbarer saaledes sin Vrede fra Himmelen over alle Syndere, hvor stor
den er, hvorved de blive henviste til Loven og nu forst af den lcere ret at
kjende fin Synd, hvilken Erkjendelse Moses aldrig havde kunnet aftvinge
dem. Thi. fom Apostelen vidner 2 Kor. 3 omend Mofes lceses,
bliver dog altid det Dcekke, som han hang for sit Ansigt, uden at afdrages.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0448.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free