- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
444

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - VI. Om Guds Lovs tredje Brug

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

444 Konkordieformelen. Grundig Forklaring. VI.
vandre, og at denne Lcerdom ikke er at hente derfra, eftersom de ere frigjorte
ved Guds Ssn, ere blevne hans Aands Tempel og faaledes med Frihed,
ligesom Solen uden dertil at drives af Nogetsomhelst af sig selv fuldbringer
sit ordentlige Lob, af sig selv formedelst den Hellig-Aands Tilskyndelse og
Drift gjsre, hvad Gud krcever af dem. Derimod har den anden Del lcrrt,
at omend de sande Troende i Sandhed drives af Guds Aand og faaledes
efter det indvortes Menneske af en fri Aand gjsre Guds Vilje, fan bruger
dog den Hellig-Aand just den skrevne Lov til deres Belcerelfe, hvorved de
sande Troende ogsaa lcrre at tjene Gud ikke efter fine egne Tanker, men efter
hans skrevne Lov og Ord, fom er en sikker Regel og Rettefnor for et gude
ligt Liv og en Vandel, fort efter Guds evige og uforanderlige Vilje.
2. Til Opklarelfe og endelig Vilceggelfe af denne Tvist tro, lcere og
bekjende vi endrcegtig, at de i Sandhed troende og i Sandhed til Gud
omvendte og retfærdiggjorte Christne, om de end ere lsskjsbte og frie fra
Lovens Forbandelse, dog skulle daglig sve sig i Herrens Lov, som skrevet
staar Ps. 1 og 119 s „Salig er den, hvis Lyst er til Herrens Lov,
og som grunder paa hans Lov Dag og Nat." Thi Loven er et Spejl, i
hvilket Guds Vilje og, hvad der er ham velbehageligt, er rigtig afmalet,
hvorfor man stedfe stal foreholde de Troende den og uden Afladelse flittig
indprente dem den. Thi hvorvel „Loven ikke er fat for den Retfærdige,"
som Apostelen vidner Tim. 1, men for den Uretfærdige, faa er dog
dette ikke at forståa saaledes efter Bogstaven, at de Retfærdige skulle leve
uden Lov. Thi Guds Lov er sireven i deres Hjerter, og det fsrste Men
neske blev ogsaa straks efter dets Skabelse en Lov given, hvorefter det havde
at forholde fig. Men St, Pauls Mening er den, at Loven ikke med sin
Forbandelse kan besvcere dem, som formedelst Christus ere forligte med Gud,
heller ikke med fin Tvang kan plage de Gjenfsdte, fordi de efter det ind
vortes Menneske have Lyst til Guds Lov.
3. Vistnok er det saa, at de troende og udvalgte Guds Born. hvis
de ved den iboende Aand bleve fuldkommen fornyede i dette Liv, faa de i
sin Natur og alle dens Krcefter vare ganste og aldeles Synden kvit, ikke
behovede nogen Lov og saaledes heller ikke nogen Driver, men af sig selv
og ganske frivillig, uden nogen Lovens Lcerdom, Formaning, Noden eller
Driven vilde gjsre, hvad de efter Guds Lov ere skyldige at gjsre, ligesom
Solen og Mannen og alle Himmelens Stjerner uden Formaning, uden
Tilskyndelse, Driven, Tvang eller Noden, af sig felv, uhindret have sit or
dentlige Lob efter den Ordning, som Gud engang har givet dem, ja lige
som de kjcere Engle vise en ganske frivillig Lydighed, Men nu blive de
Troende i dette Liv ikke fuldkommen, ganste og aldeles («omnMtive vel
eoNßuinNariv6») fornyede; thi, omend deres Overtrcedelse er skjult ved Christi
fuldkomne Lydighed, saa den ikke bliver regnet de Troende til Fordsmmelse,
og omend den gamle Adams Dsdelse og Fornyelsen i deres Sinds Aand er
begyndt ved den Hellig-Aand, saa hamger dog endnu altid den gamle Adam
ved deres Natur og alle dens indre og ydre Krcefter, hvorom Apostelen
skriver Mom. 7, 15 „Jeg ved, at i mig, det er, i mit Kjod, bor
intet Godt." Og atter- „Jeg erkjender ikke, hvad jeg gjor; thi det, som
jeg vil, det gjor jeg ikke, men det. som jeg hader, dette gjsr jeg." Ligefad
„Jeg ser en anden Lov i mine Lemmer, som strider mod mit Sinds Lov
og tager mig fangen under Syndens Lov. " Ligefaa >"Gal. 5, 1 „Kjo
det begjcerer mod Aanden, men Aanden mod Kjsdet; men disfe staa hin
anden imod, forat I ikke skulle gjsre, hvad I ville,"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free