- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
449

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - VII. Om den hellige Nadverd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

449
Konkordieformelen. Grundig Forklaring. VII.
sin egen Bekjendelse, at Christi Legeme, efterdi det er faret op til Him
melen, ikke er virkelig og vcesentlig tilstede her paa Jorden i Sakramentet).
Såa er og denne Mening i vr. Luthers lille Katechismus tydelig fremfat
med fslgende Ord: „Alterens Sakrament er vor Herres lefu Christi sande
Legeme og Blod under Brsdet og Vinen, af Christus selv indstiftet, forat
vi Christne skulle cede og drikke det." Og endnu tydeligere bliver den i
Apologiens ikke blot forklaret, men ogsaa stadfæstet med Udsagn af Paulus
1 Kor. 10 og Cyrillus i disse Ord: ..Den tiende Artikel er bifaldt,
i hvilken vi bekjende, at i Herrens Nadverd ere Christi Legeme og Blod
sandelig og vcesentlig tilstede og blive i Sandhed tilligemed de synlige
Ting, Vrodet og Vinen, meddelte dem, som annamme Sakramentet. Thi
naar Paulus siger, at det Brod, som vi bryde, er Christi Legems Samfund
o. f. v.. saa vilde, hvis ikke Christi Legeme, men kun den Hellig-Aand i
Sandhed var tilstede, deraf sslge, at Brsdet ikke var Christi Legemes, men
Christi Aands Samfund. Og vi vide, at ikke blot den romerske, men ogsaa
den grcefke Kirke har lcert Christi legemlige Ncerucerelse i den hellige Nadverd."
Og af Cyrillus bliver anfsrt, at Christus i Nadverden ved sit Kjsds Med
delelse ogsaa legemlig bor i os.
5. Derncest, da de, som i Augsburg havde overleveret sin egen Bekjen
delse om denne Artikel, havde sluttet sig til vore Kirkers Konfession, blev i
Wittenberg 1536 efterfolgende „lorinula d. e. christelig For
ligsformel, mellem de sachsiste og sydtyste Theologer opstillet og understreven
af vr. Martin Luther og andre Theologer fra begge Sider: „Vi have hsrt
fremstille fine og de andre med ham tilstedeværende Prcedikcmters
Mening om Christi Legems og Blods hellige Sakrament paa fslgende Maade:
De bekjende overensstemmende med Ord, at Nadverden bestaar
af to Ting, en himmelsk og en jordisk. Ifslqe heraf mene og loere de, at
Christi Legeme og Blod er sandelig og vcesentlig tilstede, meddeles og an
nammes tilligemed Brsdet og Vinen. Og ihvorvel de ikke tro, at der sker
nogen ej heller mene, at Christi Legeme bliver paa
rumlig Maade indesluttet i Brsdet eller paa anden Mande varig forenet der
med udenfor Sakramentets Nydelfe, faa indrsmme de dog, at Brsdet for
medelst den sakramentlige Forening er Christi Legeme, d. e. de mene, at
naar Brsdet rcekkes, saa er Christi Legeme tillige tilstede og bliver virkelig
meddelt. Thi udenfor Nydelsen, saasnart man lcegger Brsdet tilside og
gjemmer det i Sakramentgjemmet eller viser det frem i Processioner, fom
Skik er i Pavedsmmet, mene de ikke, at Christi Legeme er tilstede. For det
Andet mene de, at denne Sakramentets Indstiftelse, som er sseet ved Christus,
har fuld Gyldighed i Kirken og ikke beror paa Tjenerens eller Modtagerens
Vcerdighed eller Uværdighed. Derfor, ligesom Paulus siger, at ogsaa de
Uvcerdige nyde Sakramentet, saaledes mene ogsaa de, at Christi Legeme og
Blod virkelig meddeles ogsaa de Uvcerdige, og at de Uvcerdige virkelig
modtage det der, hvor man bevarer Christi Indstiftelse og Befaling. Men
Saadllnne modtage det til Dom, som Paulus siger, fordi de misbruge Sa
kramentet, idet de bruge det uden sand Bod og Tro. Thi det er derfor
1) Se ovenfor S. 53.
2) Martin Bucer, Prest i Strasvurg, dsd 1541 i England; han ssgte at mcegle
mellem Luther og de Reformerte.
°) Se ovenfor S. 74 Anm. 1,
Se ovenfor S. 258 Anm, 2.
Konkordiebogen. 29

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free