- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
457

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - VII. Om den hellige Nadverd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konlordieformelen. Grundig Forklaring. VII. 457
og giftigt Sakramentsvcermerne (Theodor o. st. A.) spotte den Herre
Christus, St. Paulus og den hele Kirke, naar de kalde denne mundtlige og
de Uvcerdiges Nyden „cluoß Mc»B
ipLnm BatllnuN ligesom ogsaa Lceren om Christi Majestcet
„exoi-einkntulli BaianN, Diadolus Bidi ipßi et liomiuidUß
en Tale, der er saa forfærdelig, at en from Christen endog maa stamme sig
ved at gjengive saadanne Udtryk,
21. Net maa imidlertid med Flid forklares, hvem de uvcerdige Nad
verdgjcester ere, nemlig de, som uden sand Anger og Sorg over sine Synder
og uden sand Tro og uden noget godt Forscet til at forbedre sit Levnet
gall til dette Sakrament og med sin uvcerdige mundtlige LEden af Christi
Legeme paadrage sig felv Dommen, det er timelig og evig Straf, og blive
skyldige i Christi Legeme og Blod. Thi de svagttroende, forsagte, bedrsvede
Christne, som af Hjertet ere forfærdede over sine mange og store Synder og
betcenke, at de i denne sin store Urenhed ikke ere denne Christi ceole Skat
og hans Velgjerninger vcerd, og fole og beklage sin Troessvaghed og af
Hjertet begjcere, at de kunde tjene Gud med stcerkere, frejdigere Tro og fuld
kommen Lydighed, disse ere de rette, vcerdige Gjcester, for hvem dette
hsjvcerdige Sakrament fornemmelig er indstiftet og anordnet, fom Christus
siger Matth. 11, „Kommer hid til mig, alle I, som arbejde og ere
besvcerede, jeg vil give eder Hvile." Ligesaa Watth. 9, „De Karske
have ikke Lcegen behov, men de, som have Ondt." Ligesaa Kor. 12,
„Guds Kraft fuldkommes i Skrsbelighed." Ligesaa Mm. 14, 1.
„Antager eder den, som er strsbelig i Troen; thi Gud har antaget ham."
Thi „hver den, som tror Paa Guds Ssn", det vcere nu med en stcrrk eller
svag Tro, „han har det evige Liv" IZoh. 3, Og Vcerdigheden bestaar
ikke i Troens stsrre eller mindre Svaghed eller Styrke, men i Christi For
tjeneste, som den lidettroende, bedrsvede Fader Wark. 9. ligesaavel
nyder, som Abraham, Paulus og Andre, der have en frejdig, ftcerk Tro.
22. Dette vcere nu nok talt om Christi Legemes og Blods sande
Ncervcerelse og dobbelte Nydelse, hvilken sier enten aandelig, formedelst
Troen, eller ogsaa mundtlig, baade af Vcerdige og Uvcerdige. Men
efterdi der ogsaa mellem nogle af den cmgsburgsie Konfessions Lcerere er
opstaaet Misforstaaelse og Splid om Konsekrationen og den vedtagne Regel,
at Intet er Sakrament udenfor den anordnede Brug, have vi ogsaa om
disse Ting broderlig og endrcegtig udtalt os saaledes, at Christi Legems og
Blods sande Ncervcerelse i Nadverden ikke virkes ved noget Menneskes Ord
eller Gjerning, det vcere nu ved den forvaltende Tjeners Fortjeneste eller
Ord eller ved Kommunikanternes Wden eller Drikken eller Tro, men at alt
dette maa alene tilskrives den almcegtige Guds Kraft og vor Herres Jesu
Christi Ord, Indstiftelse og Anordning. Thi hine Jesu Christi sande og
almcegtige Ord, som han ved den fsrste Indstiftelse udtalte, vare ikke alene
kraftige ved den fsrste Nadverd, men vedblive endnu at gjcelde og virke og
ere endnu kraftige, saaat paa alle de Steder, hvor Nadverden forrettes efter
Christi Indstiftelfe og hans Ord bruges, der bliver ifslge de Ords Kraft
og Evne, som Christus talte ved den fsrste Nadverd, Christi Legeme og
") Th. Beza, Kalvins Medarbejder og Efterfslger som Reformator i Genf, ded
her som Prest og theologisk Professor Nar 1603.
) D. e.,.toHaar af enHestehale og et Opspind, som endog Satan selv stammer siq ved."
) N. e. „et Satans Skarn, hvorved Djcevelen bedrager sig selv og Menneskene "

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free