- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
458

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - VII. Om den hellige Nadverd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

45 8 Konkordieformelen, Grundig Forklaring. VII.
Blod som virkelig ncrrvcerende uddelt og modtaget. ’Thi hvor man holder
Christi Indstiftelse og udtaler hans Ord over Brodet og Kalken og uddeler
det velsignede Brod og Kalken, der er ved det saaledes udtalte Ord, i Kraft af
den forste Indstiftelse, Christus selv formedelst sit Ord, som han der vil
have gjentaget, endnu virksom, ligesom Chryfostomus siger (i sin Prcediken
over Lidelsen) - „Christus dcekker selv dette Bord og velsigner det ; thi intet
Menneske gjsr det fremsatte Brod og Vin til Christi Legeme og Blod, men
Christus selv, som er korsfcestet for os. Ordene blive talte gjennem Prestens
Mund, men ved Guds Kraft og Naade, ved det Ord, som han siger:
„Dette er mit Legeme", blive de fremsatte Elementer i Nadverden velsig
nede. Og ligesom hint Ord: „Vorder frugtbare og formerer eder og op
fylder Jorden" Mos. i, kun er talt een Gang, men stedse er kraftigt
i Naturen, saa den vokser og formerer sig, faaledes er ogfaa dette Ord een
Gang talt, men ligetil denne Dag og ligetil hans Tilkommelse er det kraftigt
og virker, at hans fande Legeme og Blod er tilstede i Kirkens Nadverd."
Og Luther (Tom. 6. Jen. fol. 99) siger: ..Denne hans Befaling og Ind
stiftelse formaar og virker, at det ikke er Brod og Vin alene, men hans
Legeme og Blod. som vi rcekke og annamme, ligesom hans Ord lyde: „Det
er mit Legeme o. s. v. Det er mit Blod." Ikke vor Gjerning eller vort
Ord, men Christi Befaling og Anordning gjsr Brodet til Christi Legeme
og Vinen til Christi Blod fra den fsrste Nadverds Begyndelse af indtil
Verdens Ende, men ved vor Tjeneste og vort Embede bliver det daglig
rcekket." Ligesaa et andet Sted (?om. 3. .len. tol. 446): „Saaledes ogsaa
her, om jeg end over alle Brod sagde: „Det er Christi Legeme", saa vilde
deraf vistnok Intet folge, men naar vi efter hans Indstiftelse og Anordning
i Nadverden sige: „Det er mit Legeme", saa er det hans Legeme, ikke
for vor Tales eller Snaks Skyld, men for hans Anordnings Skyld, at
han har befalet os at tale og at gjore saa og har bundet sin Anordning
og Gjerning til vor Talen."
23. Nu skulle vistnok Indstiftelsesordene ved den hellige Nadverd
handling offentlig for Menigheden tydelig og klart fremsiges eller synges
og ingenlunde undlades, forat Christi Befaling: „Dette gjsrer", stal bkve
adlydt, og Tilhorernes Tro om dette Sakraments Boesen og Frugt (om
Christi Legemes og Blods Ncervcerelse, om Syndernes Forladelse og alle de
Velgjerninger. som ved Christi Dsd og Blodsudgydelse ere os forhuervede
og sijenkede i Christi Testament» ved Christi Ord blive vakt, styrket og bragt
til fuld Fasthed, og Broders og Vinens Elementer blive helligede og ind
viede til dette hellige Brug, at med dem Christi Legeme og Blod rcekkes os
at cede og at drikke, som Paulus siger Kor. 10. „Velsignelsens
Kalk, som vi velsigne", hvilket jo ikke sier paa anden Maade end ved Gjen
tagelse og Fremsigelse af Indstiftelsesordene. Men naar ikke den hele Nad
verdhandling forrettes saaledes, som den af Christus er anordnet (som
f Ex., naar man ikke uddeler, annammer og byder det indviede Brod, men
gjemmer det, ofrer det eller boerer det omkring), gjor denne Velsignelse eller
Fremsigelse af Christi Indstiftelses Ord alene intet Sakrament, men Chrchi
Befaling: „Dette gjsrer", i hvilken hele dette Sakraments Handling
eller Forretning, at man i en christelig Forsamling tager, velsigner, udde
ler, annammer, ceder, drikker Brsdet og Vinen og derhos forkynder Her
rens Dsd, er sammenfattet, maa holdes udelt og uforandret, saaledes som ogsaa
St. Paulus stiller os hele Brsdsbrydelsens eller Uddelingens og Modta
gelsens Handling for Sjne 1 Kor. 10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free