- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
462

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - VII. Om den hellige Nadverd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

462 Konkordiefoimelen. Grundig Forklaring. VII.
udvortes Skikkelse eller „aeeiclsutia Bins subbeta") blive tilbage, under
hvilken Brodets Skikkelse Christi Legeme, som dog ikke mere er Brod, men
efter deres Foregivende har tabt sit naturlige Vcesen, er tilstede ogsaa
udenfor Nadverdhandlingen, naar Brodet bliver gjemt i Sakramentgjem
merne eller baaret om til Skue og Tilbedelse. Thi lutet kan vaere et Sa
krament udenfor Guds Befaling og den anordnede Brug, hvortil det i
Guds Ord er indstiftet, ligesom det ovenfor er vist.
3t . 11. Ligesaa forkaste og fordomme vi enhver anden papistisk Misbrug
af dette Sakrament, fom det vederstyggelige Messeoffer for Levende og Dsde.
32. 111. Ligefaa, at kun een Skikkelse af Sakramentet rcekkes Lceg
folk, tvertimod Christi tydelige Befaling og Indstiftelse, ligesom da ogsaa
denne papistiske Misbrug i vore Kirkers fcelles Konfession og Apologi og
de schmalkaldiste Artikler og andre af Vores Skrifter er udforlig gjendreven
med Guds Ord og de gamle Kirkers Vidnesbyrd.
33. Men siden vi i dette Skrift forst og fremst have foretaget os at
fremstille vor Bekjendelfe og Mening om Christi Legemes og Blods fande
Ncervcerelse imod Sakramentererne, af hvilke nogle uforskammet trcenge sig
ind i disse Kirker under den augsburgste Konfessions Navn, faa ville vi
ogfaa her fornemmelig fremscette og omhandle Sakramenterernes Vildfarelser
for derved at advare vore Tilhsrere, at de kunne vogte sig og tage sig i Agt for dem.
Folgelig forkaste og fordomme vi med Mund og Hjerte fom falste, vildfa
rende og forforeriste alle sakramenteriste Meninger og Lcerdomme, fom ikke
ere stemmende med denne ovenfor fremfatte og i Guds Ord grundede Lcere,
ere den modsatte og modstridende,
34. I. Naar de foregive, at Indstiftelfesordene ikke stulle enfoldig
forstaaes i sin egentlige Mening, saaledes som de lyde, om Christi Legemes
og Blods sande, væsentlige Ncervcerelse i Nadverden, men ved billedlig Ud
tydning tages i en anden, ny, fremmed Mening; vi forkaste hermed alle
saadanne sakramenteriste Udtydninger og indbyrdes modstridende Meninger,
hvor mange og mangeslags de end monne vcere.
35. 11. Fremdeles, at man negter den mundtlige Nydelse af Christi
Legeme og Blod i Nadverden og derimod lcerer, at Christi Legeme i Nad
verden alene nydes «andelig ved Troen, saaledes at vor Mund i Nad
verden kun modtager Brod og Vin.
36. 111. Ligesaa ogsaa, naar der lceres, at Brod og Vin i Nadverden
ikke stulle vcere Andet end Tegn, hvorpaa de Christne indbyrdes kjende hverandre.
37. IV. Eller at de kun ere Sindbilleder. Lignelser og Afbildninger
af Christi langt borte vcerende Legeme, saaledes nemlig, at som Brodet og
Vinen er vort Legemes udvortes Nccring, saa er ogsaa Christi fraværende
Legeme med fin Fortjeneste vore Sjceles aandelige Fode.
38, V. Eller at de ikke ere Andet end Kjendetegn, Mindetegn paa
Christi fraværende Legeme, ved hvilke Tegn vi fom ved et udvortes Pant
skulde forsikres om, at Troen, naar den uender sig bort fra Nadverden og
hcever sig op over alle Himle, bliver i det Hoje ligesaa vist og virkelig
delagtig i Christi Legeme og Blod, som vi i Nadverden med Munden mod
tage de udvortes Tegn, og at saaledes vor Troes Forsikring og Styrkelse i
Nadverden sker alene ved de udvortes Tegn og ikke ved Christi sande, ncer
vcerende og os meddelte Legeme og Blod.
39. VI. Eller at i Nadverden kun Christi langt bone vcerende Le-
D. e. Egenskaber uden den Gjenstand, hvortil de hsre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0470.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free