- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
482

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - IX. Om Christi Nedfart til Helvede - XI. Om Guds evige Forudviden og Udvælgelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konkordicformelen. Grundig Forklaring. XI.
482
’^
Meniabed og ethvert christent Menneste, isoerdeleshed i Bekjendelses-Tider,
fornemmelig Prcedikanterne kunne med ustadt Samvittighed gjore eller lade
i Middeltina forat Gud ikke stal fortornes. Kjcerligheden ikke krcenkes, Guds
Ords Fiender ikke styrkes, ej heller de svage Troende forarges
12 I Folgelig forkaste og fordomme vi det som vildfarende, naar
Mennestebud i og for sig selv blive agtede som en Gudstjeneste eller et
i/ II Vi forkaste og fordomme ogsaa som vildfarende, naar saa
danne Bud med Magt paatvinges Guds Menighed som nodvendige^
14 111 Vi forkaste og fordomme ogsaa som vildfarende deres Memng.
som holde for, at man i Forfolgelfes-Tider kan i deslige Middelting give
for eller forlige sig med det hellige Evangeliums Fiender (hvilket tiener
t:l Sandhedens Skade> ogsaa sor strafvoerdig Synd, naar der r>
Forfolqelfes-Tider enten i Middelting eller i Lceren og hvad der iovngt
horer Religionen til, i noget Stykke bliver af Henfyn til Evangeliets Fiender
i Gjerning handlet imod den christelige Bekjendelse. «„>^:^
16 V Vi forkaste og fordomme ogfaa, naar faadanne Middelting
i den Mening, at det ikke stulde ftaa Guds Memghed frit til
Vr Tid og Sted, naar Lejlighed fordrer det, saaledes som det er Kirken
nv tiast i ckiristeliq Frihed at betjene sig af en eller flere faadanne.
’ Nl dette ville Kirkerne paa Grund af Ulighed i Ceremonier,
i ckiristelia Fribed har fcerre, en anden flere faadanue, ikke fordomme
wr nd
ligesom ogsaa i den rette Brug as de hellige Sakramenter, es er det behendte
Ord: „Ulighed i Faste stal ikke oph<eve Enigheden i Troen."
XI.
Om Guds evige Fomdviden og Udvælgelse.
1 Vistnok er der blandt den augsburgste Konfessions Theologer endn
ikke forefald nogen aabenbar, forargelig og vidtloftig Tvist om Gud
Borns evige Udvcelgelse. Men efterdi denne Artikel paa andre Steder ha
og der ogsaa blandt Vore har rort sig Noget deraf
a da derhos "helgene ikke altid fore den famme Tale om denne Sag
ni doa w oqsaa i Fremtiden hos vore Efterkommere formedels.
Guds » s avidt det staar til os, at forekomme Uenighed og Splitte se
i dette Pnnk villet hidscette en Fremstilling af denne Artikel ra,
lsnbv r kan vide hvad der ogsaa om denne Artikel er vor enstemmige Lsre,
Tro Beki ndelse Thi Lceren om denne Artikel kan eller stal man naa
den f det guddommelige Ord og i Overensstemmelse med
Mons r M bolde for unyttig eller stadelig, efterdi den hellige Swft M
Udhold omhyggelig at mcerke sig Forstielle,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0490.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free