- Project Runeberg -  Konkordiebogen, eller Den evangelisk-lutherske Kirkes Bekjendelsesskrifter /
492

(1882) [MARC] With: Carl Paul Caspari, Gisle Johnson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Konkordieformelen - 2den Del. Grundig, klar, rigtig og endelig Gjentagelse og Forklaring - XI. Om Guds evige Forudviden og Udvælgelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

492 Konkordieformelen. Grundig Forklaring. XI,
51. Men at det bliver sagt 6, at Ingen kommer til Chri
stns, udenllt Faderen faar draget ham, er ret og sandt, Men Faderen vil
ikke gjsre det uden Midler, men har dertil forordnet sit Ord og Sakra
menter fom ordentlige Midler og Redskaber, og det er hverken Faderens
eller Ssnnens Vilje, at et Menneske ikke stal hore hans Ords Prcediken eller
foragte den og vente paa Faderens Dragelse uden Ord og Sakramenter.
Thi Faderen drager vel med sin Hellig-Aands Kraft, dog efter fin almin
delige Ordning ved sit hellige guddommelige Ords Hsrelse som med et Garn,
hvorved de Udvalgte rives ud af Djcevelens Svcelg; til dette Ord stal
derfor enhver fattig Synder holde sig, hore det med Flid og ikke tvivle om Fa
derens Dragelse, Thi den Hellig-Aand bil med sin Kraft vcere tilstede hos
Ordet og virke ved det, og dette er Faderens Dragelfe.
52. Men at ikke alle de, fom hore det, tro, og at de derfor falde
fan meget dybere i Fordsmmelfe, dertil er ikke Aarfagen denne, at Gud ikke
har undt dem Saligheden ; men de ere selv skyldige deri, fordi de have hsrt
Ordet ikke for at lcere det. men alene for at foragte, befpotte og bestjcemme
det, og fordi de have modstaaet den Hellig-Aand, fom ved Ordet vilde virke
i dem, faaledes som det paa Christi Tid var Tilfceldet med Farisæerne og
deres Tilhængere. Saaledes adstiller Apostelen med fcerlig Flid Guds
Gjerning, som alene gjor LErens Kar, og Djcevelens og det Menneskes
Gjerning, som efter Djcevelens og ikke efter Guds Indflydelse har gjort sig
selv til Vancerens Kar. Thi saaledes ftaar strevet Rom. 9 „Gud
har med stor Langmodighed taalt Vredens Kar, fom vare dannede til Fordcer
velfe, for at kundgjore fin Herligheds Rigdom over Barmhjertighedens Kar,
hvilke han forud havde beredt til Herlighed." Her siger nu Apostelen ty
delig, at Gud har baaret Vredens Kar med stor Langmodighed, og siger
ikke, at han har dannet dem til Vredens Kar; thi havde det vceret hans
Vilje, da havde han dertil ikke behovet stor Langmodighed. Men at de
ere dannede til Fordsmmelfe, deri er Djcevelen og Menneskene selv skyl
dige, og ikke Gud.
53. Thi al Veredelse til Fordsmmelse er af Djcevelen og Mennesket
ved Synden og slet ikke af Gud, fom ikke vil, at et Menneste stal blive
fordsmt; hvorledes stulde han da felv berede et Menneste til Fordsmmelfe?
Thi ligefom Gud ikke er Skyld i Synden, faaledes er han heller ikke
Skyld i Fordsmmelsen, men den eneste Aarsag til Fordsmmelfen er Synden;
thi Syndens Sold er Dsden 6, Og ligefom Gud ikke vil
Synden, heller ikke har Behag i Synden, faaledes vil han hellerikke Syn
derens Dod >M. 33, har heller ikke Behag i hans Fordsmmelfe; thi
han vil ikke, at Nogen stal fortabes, men at Alle stulle komme til Omven
delfe 2 Petr. 3 ligefom strevet staar Ez, 18 og 33 Mon
jeg skulde have Behag i den Ugudeliges Dsd? Saasandt jeg lever, siger
den Herre Herre, jeg har ikke Behag i den Ugudeliges Dsd, men i det, at den
Ugudelige omvender sig fra sin Vej, at han maa leve." Og St. Paulus
forsikrer med klare Ord, at der af Vancerens Kar ved Guds Kraft og Virk
ning kan blive 3Erens Kar, naar han skriver saaledes 2 Tim. 2
„Dersom da Nogen renser fra disse Folk, han stal vorde et Kar til
LEre, helliget og Husbonden nyttigt og beredt til al god Gjerning." Thi
den, som stal rense sig, han maa tilforn have vceret uren og fslgelig et
Vancerens Kar. Men om Barmhjertighedens Kar siger han tydelig, at
i) Efter vor Bibeloverscettelse: „holder sig ren."

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:40:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bekjen82/0500.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free