- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 1. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 1. Stjernhjelm - frihetstiden. Akademiska föreläsningar /
9

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Vid den tid då reformationens verk, för längesedan
påbörjadt och i tysthet fortsatt, ändtligen genom Luther
fullbordades, stod de nyare folkens bildande konst i sin
högsta blomning. Arkitekturen hade redan tidigare
inom den götiska stilen, sedan äfven inom den italienska,
hunnit sin fulländning, och målarkonsten uppnådde sin
genom de stora italienska mästarne, som voro reformationens
samtida. Den tyska och den flamandska konstanden
hade samtidigt börjat i storartade bemödanden pröfva
sina krafter. Riddardikten i Tyskland och Frankrike
hade tystnat, och i det förstnämnda landet blifvit
efterträdd af en maniererad handtverkar-poesi, som väl icke
saknade kraft men gerna förplattades till en ethiserande
prosa, i Frankrike deremot af en populär vislitteratur,
som snart kände sig påverkad af den antika vitterheten
och derigenom småningom förmåddes antaga sin moderna
form. Italiens åter, detta tidehvarfs egentliga kulturland,
hvilket nästan helt och hållet saknar en medeltidspoesi,
framstod plötsligen mot slutet af denna verldshistoriska
epok med sin moderna vitterhet på en gång fullväxt
genom Dante, Petrarca och Boccaccio.

Huru förhåller sig denna den moderna konstens hastiga
utveckling till de reformatoriska rörelserna inom
kyrkan? Den hade säkerligen bidragit att framkalla dessa,
ehuru dessa sedermera vände sig fiendtligt emot sin
befordrarinna. Den ursprungliga kristendomen hade äfven
vändt sig förstörande emot den antika konstens alster,
icke blott derföre att dessa till största delen utgjorde
hyllningar åt den hedniska kulten och bidrogo att underhålla
den, utan äfven derföre, att de genom sin skönhet förlänade
en värdighet åt det sinliga, hvilken den äldsta kristendomens
ifrare sökte undertrycka och tillintetgöra i den
föreställningen, att allt sinligt, redan såsom sådant, vore
fullt af synd och oförenligt med ett andeligt lif i Gud.
Det var denna art af fanatism som redan tidigt förledde
en mängd svärmare till frivilliga martyrier, till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:54:32 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bemsamlade/1/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free