- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 1. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 1. Stjernhjelm - frihetstiden. Akademiska föreläsningar /
12

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

af denna ålderdomens vishet uppenbart, att många läror,
som man hittills ansett ofelbara och heliga, voro
grundlösa, att många andra voro tvifvelaktiga och lika många
andra fullkomligt likgiltiga. Man såg sig insnärjd i ett
nät af gamla fördomar, som man ej vågade öppet
sönderslita. Men ingen kunde hindra det inre tvifvel, som
tid efter annan gaf sig luft i mer eller mindre direkta,
mer eller mindre förstulna anfall på det bestående. Man
förvånas, när man betraktar den allmänna skepticismen,
som under tiderna näst före reformationen var utbredd
bland alla bildade klasser i Europa, och som ingalunda
var främmande för kyrkans egna medlemmar, synnerligen
inom de högre graderna. Detta tvifvel antog hos
somliga gestalten af fullkomlig indifferentism, hvilket var
förhållandet med många af kyrkans furstar, och främst
bland dem påfven Leo X; hos andra åter var det
uppfyldt af fromma själars ängslan och förenadt med
sträfvandet att i en renad religion söka ett nytt och säkrare
fotfäste för troslifvet.

Till detta resultat hade äfven den moderna konsten
i sin mån bidragit. Den hade mottagit sin uppfostran,
eller fulländningen i sin uppfostran, af antiken, och der
lärt att rikta sina blickar åt den yttre verkligheten.
Denna dess riktning åt det reala, det sinliga i motsats
mot medeltidens klosterliga spiritualism, — dess
tillbakadragande från verlden och dess dödande af allt köttsligt
till förmån för ett eftersträfvadt blott och bart andligt lif
i Gud — är ett vigtigt drag till bestämmande af konstens
förhållande till de stora andliga rörelserna under denna
tid. Man skulle kunna kalla det för konstens protestantism:
den första kraftigare protest mot den ensidiga
asketik i praktisk och den ensidiga skolastik i theoretiskt
hänseende, som utbildade sig genom de andliga ordnarne.
Genom denna protest inom den katolska kyrkans eget
sköte har denna kyrka i viss mån reformerat sig sjelf,
i och med detsamma som den till sitt eget förherrligande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:54:32 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bemsamlade/1/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free