- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 1. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 1. Stjernhjelm - frihetstiden. Akademiska föreläsningar /
15

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de första kyrkofädernas tid. Denna fordran var
tvivelsutan fullt befogad. Ju mera konstskön en religiönskult
är, desto mera sinlig är den, och ju mera sinlig den är,
desto mera hednisk är den äfven. Men om kyrkan
erkänner såsom sin hufvudprincip att Gud är en ande, så
bör hon äfven yrka hans tillbedjan, företrädesvis i anden
och sanningen, icke i köttet och skönheten.

Men säkert är ock å andra sidan, att de protestantiska
ifrarae gingo för vida i sitt bildstormande nit, då
de till konsten i allmänhet utsträckte hatet emot konsten,
såsom religionens tjenarinna. Qm det är sannt att all
konstframställning af det gudomliga under formen af ett
heligt, såsom föremål för tillbedjan, innebär en
förnedring af detsamma, så är det lika sannt, att det
gudomliga, sådant som det uppenbarar sig i den yttre verlden, i
naturen och menniskans lif, i historien, i religionens yttre
öden, är och alltid skall förblifva ett berättigadt
föremål, ja det egentliga föremålet för konstens behandling.
Äfven religionsstiftarens yttre lefnadshändelser tillhöra
konstens krets, så vida han i den skådas endast ur skönhetens
synpunkt. Också inträffade efter religionssöndringen
att, då de italienska konstnärerna fortforo att bearbeta
ämnen ur den kristliga mythologien, de protestantiska
konstnärerna i Tyskland och Nederländerna med
förkärlek upptogo verldsliga föremål till handläggning.

Det protestantiska hatet emot konsten delades icke
i hela dess vidd af Luther. Såsom bekant är, var han
en stor älskare af musik och egde mycken förtjenst af
protestantiska kyrkosången. Äfven mot den bildande
konsten visade han sig minst sagdt tålsam och stod i
vänskaplig beröring med Tysklands stora målare på den
tiden. Men hans anhängare smittades af den konstfiendtliga
fanatism, som utgick från Calvin och hans skola,
och sedan blef det ett gemensamt drag hos alla
protestanter af den äldre generationen, att i den bildande
konsten endast se en befordrarinna af den vidskepliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:54:32 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bemsamlade/1/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free