- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 1. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 1. Stjernhjelm - frihetstiden. Akademiska föreläsningar /
575

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

understundom i den har användt daktyliska rim, och att
han i sin Bele-Snack stundom skall hafva afbrutit den
versificerade dialogen med obundet tal. — Men ej
alle-nast i afseende på dessa nyheter i den yttre formen, utan
äfven genom den friare, mera spelande andan i hela
kompositionen, skulle man förväntat att Chronander -t
ehuru han ej var ibland dessa mäktiga snillen som göra
epok — likväl på dramatikens utveckling i Sverge bort
hafva haft ett mäktigt inflytande, i hänseende till den
kärlek för den dramatiska formen, som utmärkte
sven-skarne på den tiden. — Chronanders «Surge eller Flit
och Oflitighets Skådespegel» är tryckt i Åbo 1647,
Bele-Snack dersammastädes 1649*).

Under tiden hade en helt annan smak blifvit
rådande vid hofvet och i de förnämares kretsar,
hvarige-nom den egentliga dramatiska konsten trängdes undan
för att slutligen instängas inom gymnasiernas och sko*
lomas murar, hvaraf följden blef att den ej kunde vinna
någon fulländning, utan tvärtom ännu mera urartade till
ett platt rimmadt pedanteri. Ty onekligt är att ingen
art af skaldekonst fordrar i så hög grad som dramatiken
den menniskokännedom, hvilken endast i ett högre, mera
verksamt lif kan förvärfvas. Den äldre mera egentliga
dramatiken undanträngdes vid hofvets fester af de från
England och Tyskland införda så kallade Masker och
Wirthschafter, som i Sverge kallades Balletter och Upp*
tig. Drottning Christinas praktlust fann i dessa
festivi-tetsskådespel en riklig näring. De infördes först
medelst en ballett på franska — «Le Ballot des Plaisirs de
la Vie des Enfans sans Soucy, danzé deuant Sa M. la
Royne de Suéde k Stockholm 1638» — och denna imi-

*) Hammarsköld, sid. 66 ff.

Malmström. 1. 37

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:42:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/1/0586.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free