- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
124

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

repar här Hammarsköld endast Lessings obestyrkta
beskyllning, likväl något förgrofvad, då denne i Hamburger
Dramaturgien säger att wkärleken i den franska
dramatiken endast är galanteri.» Beskyllningen, framkastad
af Lessing under ifvern af hans första strid med den
franska smaken, står naken, utan försök till bevisning,
ett tomt postulat, hvars sanning eller falskhet hvarje
läsare sjelf kan utröna. Man erinre sig blott att en sann
kärlek kan yttra sig i ett städadt språk med värdighet
och sjelfbeherrskning, lika säkert som det sinnliga
begäret kan gifva sig luft i häftiga åtbörder, interj ek tioner
och utrop. Lessing ville blott återföra kärleken på
thea-tern till ett naturligt uttryck i stället för den rlretoriska
elegans, som den begagnar i det franska dramat.
Hammarsköld gick ett steg längre och vädrade sinnlighet
under diktionens blomster, tagande Lessings ord
«ga-lanteri» i dess sämsta urartade betydelse.

«A11 intrig», påstår Hammarsköld vidare, «är icke
annat än ett verk af det kallt beräknande förståndet»,
och derigenom «intrigen i det innersta af franska
sorgespelet en dödsköld» o. s. v. Huru orättvis denna
anklagelse är inser hvar och en, som eftertänker att
intrigen är ett hufvudvilkor för hvarje drama, och att den
följaktligen icke uteslutande tillhör det franska. Att
intrigen är ett verk af förståndet, må vara sannt; men
hvem har sagt att skalden, jemte öfriga egenskaper, icke
äfven behöfver förstånd? Eller är detta intrigskapande
förstånd de franska dramaturgernas enda egenskap? Om
den franska tragedien verkligen är underlägsen den
grekiska och den engelska, om den mer och mer förlorat
allmänhetens gunst och konstdomares bifall, icke är det
väl för intrigens skull. Slutligen erkänner Hammarsköld
att «den franska tragediens skönhet (den får således äga
en skönhet) egentligen består i förtjensten af vissa
partier, den lätta öfverskådligheten af det hela, alla delars
skickliga hoplänkning, uttryckets vårdande och de an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free