- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
136

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

orättvisare. Just genom den brist på handling, som var
en följd af den franska scenens hela organisation, måste
författaren nedlägga så mycket större möda och konst i
den fullständiga utredningen af karakterernas
sammansättning och af hvarje, äfven innersta och hemligaste,
motiv till en serie af handlingar, af hvilka minsta delen
hade lof att för åskådarens ögon förklara sig Sjelfva. Men
det är visserligen sannt, att vi med vårt germaniska
lynne tröttna vid detta långsammare förlopp af den
tragiska handlingen: vi älska mera att se Shakspeare med
en enda blick af sitt snille, på en gång och i ett
ögonblick, fullständigt belysa karakterens hela djup. Sådant
lät sig göra på den engelska scenen; men om det ock
kunnat ske på den franska, är det ej sagdt att det
skulle hafva behagat dess publik, som i allmänhet har
mera böjelse för analys än synthes, för reflexion än
kombination.

Man har, hvarpå vi redan sett prof, gjort mer än
ett försök att ur spekulativ synpunkt uppställa de
särskilta arterna af tragedien. Yi lemna dessa försök i
deras värde. En fördelning står dock fast: den af
antikt och modernt drama. Hvad åter det sistnämnda
angår, så gifver sig dess förde^ping på historiska grunder
af sig sjelf. Det sönderfaller nemligen i tre bestämdt
skilda arter: det romantiskt-katholska dramat i
Spanien, uppkommet redan under medeltiden,
bibehållande under hela sin utveckling enahanda
grundkarak-ter af äfventyrlighet och religiös fanatism, och
uppnående sin höjdpunkt genom Calderon i l7:de seklet;
vidare det klassiskt-rationalistiska, uppkommet i
16:de seklet genom imitation af antiken, ytterligare
på ett egendomligt sätt utveckladt genom fortsatt och
utvidgadt studium af de gamle, hvilkas visa föreskrifter
likväl till en del missförstodos — hufvudsakligen
derigenom att man ej förstod att göra skillnad mellan de
olika fordringarna af den antika scenen och den mo-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free