- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
311

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sedan de jäst i själarne, qvarlemna en fällning, i
hvilken det genomarbetade omdömet återvänder till den
rigtiga känslans omedelbarhet. Liksom öfverallt den
högsta bildning återvänder till naturen, så äfven här, och
när denna process, som måste underhjelpas af
genomgripande förändringar i hela folk- och statslifvet, är
tilländalupen, möter konstnären hos publiken ett
konstsinne, som genomgått reflexionen, och som, sedan
reflexionen öfvergått till sann, lefvande egendom, åter
dömmer med instinktens säkerhet. Dittills må
konstnären icke förgäta, att han sjelf under en reflekterad
tid icke kan undandraga sig reflexionens surdeg, och
att han derföre i visst mått äfven sjelf måste genomgå
samma kur som publiken: nemligen utdrifva djefvulen
genom Beelzebub, tillintetgöra reflexionen genom
reflexionen. Hos få lärer detta kunna och behöfva gå så
långt som hos Schiller, som gaf sig tid att med
motsvarande studier tillfredsställa sitt kritiska och filosofiska
behof, för att från höjden af dessa studier med så
mycket djupare grundad öfvertygelse och förstärkt
naturs-törst kasta sig i arm ar ne på den produktiva
konsts-instinkten; — en genomgång, som likväl icke är den i
och för sig rigtiga vägen för konstnären, utan endast af
särskilda tidsförhållanden betingas.

Vi hafva hittills talat om smaken såsom
likbety-dande med esthetisk omdömesförmåga, af hvilken vi
gjort konstnären beroende. Men «en varaktig
användning af detta begrepp (smaken) på det esthetiska
området kan endast så vida vara berättigadt, som den har
i sigte i positiv mening de yttersta gränserna af ett
konstverk, vid hvilka det kommer i beröring med det
offentliga omdömet om vidhängande skönhet, i negativ
mening betecknar allt, som motsäger det skönas
fordringar, såsom dessutom motsägande den utbildade
känslan för det angenäma och skickliga»*).

’) Jfr Vischer, §8 505—509.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0318.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free