- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
350

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

må såsom exempel pämnas det slag af skaldekonst, som
under namn af opera utgör en bland vår senare tids
kostsamma lustbarheter. Också finner man deri
varelser, äfventyr och skapelsesyner, långt utom den verkliga
naturverlden, utan klander brukade, ja utan att
åskådaren eller ens läsaren på minsta sätt stötes deraf. Det
är nemligen i sådana arbeten, medgifvom det, icke fråga
, om diktens trolighet eller ens möjlighet vid allvarsam
pröfning, utan om dess behag och verkan på blotta
inbillningen.»

Besynnerligt! Huru har operan ensam af alla
diktarter åtkommit ett sådant privilegium utan att Leopold
deremot ens reserverar sig? Och hvårföre har hon det?
Detta besvaras ej. Uppenbarligen står Leopold här
förlägen inför en fråga, som han på sin ståndpunkt ej
skulle hafva kunnat besvara, utan att antingen gifva
dementi åt sitt eget esthetiska system, eller ock
underkänna en art af skådespel, som ägde den höga
societetens bifall. Till råga yttrar han: att man i operan
((finner varelser, äfventyr och skapelsesyner, långt utom den
verkliga naturverlden, utan att åskådaren eller ens
läsaren på minsta sätt stötes deraf». Det brukar eljest
vara tvärtom: att den orimlighet, som slår i ögat på
åskådaren, snarare är stötande än den, som endast
framställer sig för inbillningen hos läsaren. Om således
det öfvernaturliga kan duga i någon art af dramatisk
dikt på scenen, så lärer det så mycket bättre duga i
hvarje annan art af poesi. «Troligtvis», fortfar Leopold,
«skulle detta diktslag likväl i och för sig sjelft skattas
numera till ett ringa värde, om det ej nästan ensamt
medförde möjlighet att ihopsmälta till samfäld åtnjutning
poesien, musiken, sången, dansen, målningen,
theater-spelet, med ett ord, så många af de vackra konsterna,
hvilkas förenade verkan svårligen på annat sätt skulle
låta erfara sig». — Ja, detta är sannt, men icke
behöfver väl operan för detta ändamål nödvändigt framställa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free