- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
395

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om en s. k. «Elegie öfver en afliden fästmö», hörande
till genren af den då moderna poetiserande prosan å la
Gessner och behäftad med all den svulst och sökta
bild-pr ål, som karakteriserade denna falska rigtning af
poesien. Sedan Leopold i sin kritik af detta poem
ådagalagt, att det poetiska föremålet här såsom annorstädes
i likartade dikter förlorar sig i en dunstkrets af
sväf-vande bilder och pösande fraser, hvilka lemna läsaren
och åhöraren i ovisshet om hvad författaren syftar på,
då hans sätt att måla är så obestämdt och allmänligt,
att den sinnesförfattning han söker teckna lika väl kan
vara en följd af hvilken olycka som helst, som af den att
hafva förlorat en älskarinna, går han till antiken för att
Visa hvilket helt olika förfaringssätt dess skalder
iakt-togo och huru de i första rummet sökte att fixera och
bestämma sitt föremål såsom något enskildt och verkligt.
Han citerar det vackra stället i Aeneiden, der skalden
skildrar Didos begynnande och hastigt tillväxande
kärlek för hjelten. — «Denna tafla», säger han, «är
visserligen ej mindre sinnligt målande än det mest allegoriska
bildverk. Men det är här den rätta arten af sinnlig
föreställning, d. v. s. saken sjelf, skildrad i hela sin
sanna verklighet. Man betrakte dessa sanna och lifliga
drag*af den älskande Didos passion och belägenhet, och
fråge sig sjelf, om de skulle ersättas genom
förvandlingen i hvilka liknande bilder det må vara, lånade från
den öfriga natureni? Vore det ens möjligt att på det
sättet uttrycka någonting af allt detta?»

«Detta är då att verkligt måla. Förlusten af en
fästmö, änskönt en af de mycket vanliga händelser i
menniskolefnaden, skulle lika 8å litet sakna sina egna
rörande föreställningar, så snart man ville gifva sig
mödan att söka dem der de verkligen finnas, nemligen i
minnet af den förlorades personliga behag eller
förtjen-ster och i de sällheter af tusen namn och slag, hvarmed
den älskandes inbillning införlifvat sig och hvarifrån han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free