- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
493

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kunna åstadkomma rediga känslor, af den orsak att
våra organer icke äro städade till (d. v. s. inrättade för)
andra känslor än dem, som åtfölja vårt begrepp. — De
folkslag åter, som tillskapat Gud med betydelser af
djur-skapnader, i stället för att antaga menniskoskapnaden
dertill, hafva deri gjort orätt, emedan de derigenom
fråntagit honom den egenskapen att vara vacker. Det
första man hos mepniskan bör uppväcka för Gud är
behaget. — Då det nu är omöjligt att beteckna alla Guds
egenskaper i en enda figur och derjemte bibehålla ett
vackert utseende, så bör man beteckna hvar gudomlig
egenskap för sig sjelf, särskild t i hvar sin på sitt vis
individualiserade figur. Att skildra Guds egenskaper är
således att personifiera dem. Man äger dertill
utvägar i det skönaste af kön, ålder, styrka; dessutom i
betydelser och attributer, såsom spira, vingar, blixtar
o. s. v.

Andra afdelningen af «De fria konsters filosofi»
handlar om «det sköna» eller om det sköna i allmänhet,
till skillnad från det högsta sköna, som undersöktes i
den föregående afdelningen.

«Det sköna är det fullkomliga. Det täcka är
oredan; det stygga är förstörelsen. Det sköna verkar på
det sättet att när ögat får se det sköna, råkar det en
ordning i naturen, som sätter saken för sinnet i ett
outsägligt begrepp; man känner och man begriper allt. —
Det täcka verkar på det sättet, att när ögat får se
detsamma, råkar det en vacker oreda i naturen, som leder
-sinnet att känna mycket och begripa ingenting. — Det
stygga verkar på det sättet, att när ögat får se ett
styggt, råkar det en förstörelse i naturen, som ger henne
i begrepp, att varelser få slut, och menniskan härsom i
skönhet känner och begriper allt.» — Allt detta behöfver
omskrifvas och förklaras:

ccDet sköna är det fullkomliga.» Men vi möta i
hela naturen någonting, som är det sköna rakt motsatt:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0500.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free