- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
511

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det blott en grekisk krukomakares kladd, är alltid der
för ögat synbart det angelägna af saken, såsom
teckningen af ett fulltskapadt, sammansättningen till ett
ändamål i stort, som ock de exprimerade lifsverkningarne,
hvilka alltid uttryckas der, inom klassen af det
allvarsamma eller det ädla eller det friska. — Den ideala
stilen är sålunda den, som icke har prunk eller låghet
i stort, och icke låghet eller prunk i smått, som visar
naturen der hon skall vara och icke der hon är; som i
expressioner visar mognad och återhåll, som har det
innerliga af all ting och som ger en allvarsam och
en älskansvärd känsla för naturen. Skicklighet består
uti att göra det väl, som man antingen uttänkt väl eller
uttänkt, illa — eller göra det väl, som man uttänkt med
goda eller elaka känslor. — De nyare arbeten äro också
lika skickligt gjorda som antikens, och deraf har händt
den trätan, som länge varat, ännu varar och varar
nödvändigtvis i alla tider hos de nordiska folkslag,
nemligen: hvilket har företräde, antiken eller det moderna?»

I sin parafras af detta stycke definierar Atterbom,
sinnrikt som vanligt, snillet såsom skaparmaktens
styrka, smaken såsom dess proportion och qvickheten
såsom en andlig meteor, såsom en genialisk oreda, ett på
en gång sammanhängande och sönderfallande, en saks
jemnvigtslag, så att somliga af dess delar synas ligga
uppföre och andra nedföre. Stilen betecknar han genom
följande framställning*):

«Vi nämnde stil. Hvad beteckna vi med det ordet? — Det sätt,
hvarmed (hvarpå) konstnären har kännt; uttrycket, åskådligheten af det honom
egna känslosättet. Det är derföre med ordet «stil», som man åtskiljer stor
smak, liten smak, naivitet, lågt o. s. v. från hvarandra. Stil i sin högsta
mening är en dråplig sak; den är då detsamma i konsten som kungligt
blod i familjer, som dygd i allmänna lefnaden, som pengar för fåfängan,—
den är högsta spetsen! Men alla stilar kunna sammanföras i två
hufvud-slag: den ideala och den låga. Den ideala stilen är den naiva härmnin-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0518.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free