- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 3. Grunddragen af svenska vitterhetens historia. Del 3. Leopold, Rosenstein, Adlerbeth och Ehrensvärd. Akademiska föreläsningar /
520

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

uträkningar, i hvilka moralen ej är inbegripen; den har lagt grundvalen

för orättvisa och väckt begär för saker utan gagn; den har gått sina egna
steg, utan att vara innefattad i lagstiftningen; den har dagligen gjort
uppror mot lagstiftaren och tagit ett herravälde utan namn. Handelsandan är
egoismens, materialismens och Härdens anda. Det var handeln, som
öfver-ändakastade prestväldet; den omkullkastar med tiden kungaväldet; den tål
inga moraliska sammanband; all sinnesordning skall vika, om icke handelns
yrsel fjettras. Den motståndskraft, som främst behöfde tillitas, är
religionens. Men om ingenstädes på jorden är en så sann religion som i Europa,
och ändock folket ingenstädes på jorden så förderfvadt: hos hvilka ligger
felet? Hos dem, som sköta en sann religion. Ty det inträffar med
hvilken religion som helst, att den blir illa skött, då presterna hemta sitt
lefnadsnöje ur det verldsliga; och likaså med hvilken religion som helst,
att den blir väl skött, då presterna vända sig till sitt lefnadsnöjes sanna
källa.»

«Derfore såg jag i de länder af Europa, der jag varit, tillståndet ungefär
likadant. Mesta omsorgen var att skapa straff, i brist på medel att sätta folket
nr stånd till fel. Denna omsorg’ låg i obehörigas händer. Ingen sann
borgerlig ordning, ingen sann uppfostran. Regenten kunde ej mer än rätta, men
icke tillskapa; allting framfördes i skeppsbrott; ändamålet var ständigt, icke
att komma i lycka, men att komma ur nöd. Detta har förstört allt
naturligt nöje, och satt en stor försummelse i det hela; hvadan det hela ock
blifvit hvad det är: en oredig kringspridning af öfverflöd, krigsfolk under
gevär, nyheter som skola vara nöjen, oartad föda, ohelsa och hastverk. Jag
såg ingens omtanka kunna rå på folkhopen: och värst är, att en
envålds-regent öfver alla regenter har uppstigit; nemligen en samling af varelser,
som alla hafva sin lust i väldet. Iläri ligger hufvudhindret, för de
vise att stifta lagar, och för folken att komma till ordning.»

«Sammanlägga vi nu allt detta — hvad följer? Att man icke bör
måla någonting allvarsamt och heligt, innan handelsandan, som förstör
sederna, och de nya filosoferna, som förstöra religionen, hafva försvunnit.
Detta tal är hårdt. Men skall en tafla målas för att göra sann verkan, så
bör hon målas med skönhet i sin ton: då blir det ingen som förstår henne.
Målas hon utan skönhet i sin ton: så är all möjlighet till sann verkan
henne fråntagen. Härvid får ej förgätas, hvilken olycka det är att saker
kunna målas väl äfven med låg stil. Hvad utväg är då att välja? Talar
man förstånd på en gata — hvilken begriper det? Talar man gatspråk —
hvad har man uträttat? — Man bör aldrig gå emot strömmen, om icke
vid den tiden, då alla saker ske utan sammanhang» *).

Härefter följer den afdelning af Ehrensvärds «Fjria
konsternas filosofi», hvarmed Atterbom börjar sin expo-

*) Siare och Skalder, 2:dra uppl., I: 260 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:43:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/3/0527.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free