- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 8. Litteraturhistoriska afhandlingar /
16

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Maria Magdalena, der han, såsom nyss nämndes,
uppträder under namn af Infidelity, är ej författadt förr än
efter drottning Marias död, följaktligen sedan denna
karakter redan genom moralspelen blifvit känd för
allmänheten.

Denna stående karakter i moralspelen är,
åtminstone icke under benämningen Last, äldre än
reformationen. Det finnes många beröringspunkter emellan
honom och den vanliga Narren, som på den tiden spelte
en så betydande role. Han är ganska ofta klädd i
Narrens kostym: Ben Jonson talar på ett ställe om den
tid, «då hvarje hög herre hade sin «Last» (Vice)
stående vid sin sida, i sin långa rock och skakande sitt
träsvärd». Emellertid är han icke identisk med den
vanliga hofnarren: han är till sin natur något
proteus-artad och ombyter ofta gestalter. Stundom uppträder
han såsom elegant, stundom åter ikläder han sig
skepnaden af vissa dygder. I det meranämnda stycket
Maria Magdalena kläder han om sig flera gånger. I
allmänhet är han en lika humoristisk som illasinnad
personage, och synes hafva varit allmänhetens stora
gunstling. Gemenligen slutas hans role på det sättet, att
Djefvulen tager honom på ryggen och bär honom med
sig till helvetet. Någon gång löper han dit af egen
fri vilja.

Det är öfverflödigt att vidlyftigt beskrifva sättet
hvarpå moralspelen uppfördes. De provisoriska
ställningar (scaffolds, pageants, stages, se ofvan), som
erfordrades för mirakelspelen, användes äfven för de
dramatiska framställningar som efterträdde dem, och på en
grof ritning, tillhörande ett moralspel från Henrik VI:s
tid, ser man fem ställningar, ett kastell i centern med
en säng inunder, såsom erforderliga för utförandet af
pjesen. I en annan moralitet finner man, att en öppen
plats eller gård erfordras för att kunna gifva stycket.
I allmänhet synes likväl en enda ställning hafva varit

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:45:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/8/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free