- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 8. Litteraturhistoriska afhandlingar /
85

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

godkänna. I England hade hans pjeser fortfarit att
utgöra en omtyckt underhållning för den stora
allmänheten, och om den s. k. bildade kritiken i England
under en viss kortare period affekterade att ej afveta eller
förakta honom, så är det på sin höjd den, som omsider
lät sina ögon öppnas af tyskarnes nya entusiasm. I
Frankrike var Shakspeare känd och äfven fördelaktigt
känd genom Voltaire redan tidigt i det adertonde
seklet, innan ännu tyskarne upplåtit sin mun att utbasuna
hans storhet, och Letourneurs öfversättning med alla
dess bristfälligheter bibringade likväl den franska
allmänheten en föreställning om den engelska
dramaturgens skaplynne och om den romantiska dramatikens
väsentliga skiljaktigheter från den klassiskt-franska. Som
bekant är, var det den romantiska skolan i Tyskland,
som uppsatte Shakspeare på sin vidlyftiga meritlista,
hvilken i mer än ett fall behöfver en revision. Lika
bekant är, äfven för dem, som tanklöst upprepa den gamla
jargonen om den romantiska skolans förtjenst äfven i
detta fall, att det icke var någon medlem af denna skola,
utan en man af ett helt annat skrot och korn, som första
gången lät Shakspeare’s namn ljuda i Tysklands
estetiska litteratur — på den tid då den tyska kritiken,
representerad af Gottsched och hans skola, suckade i
en långt snödare träldom under fransk auktoritet än
någonsin den engelska. Denne man var Gotthold Ephraim
Lessing, hvars strödda rapsodiska yttranden om
Shakspeare säkerligen äro på en gång det djupsinnigaste
och det klaraste, som någonsin blifvit sagdt på tyska
om detta stora litteratur-historiska problem. Vi äro af
den oförgripliga tanke, att Tyskland, med vägledning
af de spridda strålar af kritisk belysning, som först
Lessing och sedan Goethe kastade öfver Shakspeare’s
dramaturgi, utan afsaknad, ja med fördel kunnat umbära
hela den estetiko-kritiska konstruktion, hvarmed den
romantiska skolan sedermera ansträngt sig att kringgärda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:45:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/8/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free