- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 8. Litteraturhistoriska afhandlingar /
87

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

medeltidens äfventyrliga godtycke, särdeles i den form, hvari
detta framstår i dessa tidehvarfs poetiska traditioner,
hvilka äfven till en del utgöra deras häfder, för så vidt
en strängare historisk kritik icke kunnat eller då ännu
icke hunnit att skingra deras romantiska dimmor.
Shakspeares dramatiska författarskap utgör i viss mening en
fortsättning af medeltidens konsttradition, och i hvilken
mening den det gör, hafva vi sökt att ådagalägga
genom vår utförliga historik af den engelska dramatikens
utveckling intill Shakspeares tid. Det är detta
sammanhang med ett föregående, som utgör det företrädesvis
romantiska hos denne skald, och det är äfven detta,
som vid honom band den romantiska skolans hjerta.
Hvad som företrädesvis tjuste denna skola, var det
egendomliga skaplynne i hans dikter, hvilket bestämdes af
de tidsförhållanden, under hvilka han diktade. Var det
äfven detta, som var det förträffliga, hvilket Lessing
och Goethe hos honom upptäckte? Ingalunda. Dessa
så att säga historiska egendomligheter, som tillhöra
honom, ega visserligen såsom sådana äfven en egenartad
lockande kraft och gingo ingalunda förlorade för dessa
uppmärksamma och skarpsynta konstkännare; men de
sågo deri ingalunda det väsentliga, som bestämmer hans
storhet. Utan detta väsentliga var för dem något långt
mera universellt, något som lika väl måste tillhöra den
klassiska som den romantiska dramaturgen, emedan det
är oberoende af skillnaden emellan klassisk och
romantisk skaldekonst och följer ur den dramatiska konstens
eget begrepp, hvilket föregår alla sådana olikartade
uppenbarelser af poesiens idé i den timliga verkligheten.
Vi vilja dermed icke hafva sagt, att Shakspeare skulle
hafva varit en lika stor dramaturg, om han tillhört den
klassiska åldern; ty det är lätt möjligt, att romantiken
just var den rätta atmosferen för utvecklingen af hans
dramatiska snille, och det kan till och med vara
rimligt, att den högsta formen af dramatik måste vara

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:45:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/8/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free