- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 8. Litteraturhistoriska afhandlingar /
123

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

i Hindostan; ty den är i båda fallen egentligen
ingenting annat än ett trägolf, som tjenar att bära en hop
målade tapeter. Framställningens effekt hvilar i alla
händelser endast på fantasiens poetiska illusion, som det
prosaiska förståndet gerna kan spara sig besväret att
söka göra så rimlig som möjligt; ty fullt rimlig blir den
i alla fall aldrig. Den antika regel, som man velat
göra allmänt gällande, afsåg också egentligen enheten af
den dramatiska handlingen: den afsåg att hindra denna
ena handling att uppblandas och störas af oväsentliga
episoder, den afsåg att dramats system af handling skulle
hafva ett lagom omfång att kunna fullständigt och
fattligt i hela sitt sammanhang framställas på den stund,
som en teatralisk representation upptager. Man antog,
att de yttre bestämningarne om de tre enheterna skulle
kunna åstadkomma detta resultat; men den romantiska
konsten har ådagalagt, att det kan åstadkommas äfven
med förbiseende af dessa yttre reglor. Det har visat
sig, att mången dramatisk handling, utan att derföre
begynna ab ovo, d. v. s. utan att på scenen förberedas
af alla sina möjliga motiver, icke kan utvecklas hvarken
på ett enda ställe eller inom den tidrymd, som reglorna
gifva vid handen. Och ändock kan en sådan handling,
med all sin mångfald, tillika rätt väl ega den inre
enhet, som den romantiska konsten kräfver. Och i sjelfva
verket — är det icke lika orimligt, att en mångfaldig
komplicerad handling af en beskaffenhet, som i
verkligheten kräfver både en längre tid och en omvexling af
rum för att kunna utföras, på teatern utvecklar sig på
ett par dagar och i en och samma salong eller ett och
samma hus, som att teater-representationens tre timmar
utsträckas till flera månader, och att scenen genom en
kulissförändring förlägges från en stad till en annan?
Huru mången poetisk skönhet gifves i allmänhet, som
icke är orimlig inför det prosaiskt reflekterande
förståndet? Att i den dramatiska konsten uppdraga en gräns

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:45:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/8/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free