- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 8. Litteraturhistoriska afhandlingar /
312

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

renhet. Anden, fattad såsom blott subjekt, var Fichtes
utgångspunkt; subjektet, såsom empiriskt, ändligt jag,
var eller blef åtminstone slutligen romantikernas. Ty
just anden och dess begrepp är hvad som fattas dessa
senare. — När det vidare heter att romantikerna med
den fichteska subjektiviteten såsom princip, förenade
den schellingska subjektiviteten såsom metod, så kan
detta visserligen för profana öron låta mycket filosofiskt,
och nästan synas såsom ett intyg om skolans
framåtskridande i inre utveckling: men vid närmare
betraktande skall det visa sig, att detta vittnesbörd är till
uttrycket lika försåtligt, som det till innehållet är
sannt. Den schellingska metoden var nemligen just
bristen på all metod; ty såsom bekant är begagnade
Schelling alla möjliga d. v. s. alls ingen metod. Då det
således säges att romantikerna behandlade Fichtes
subjektiva princip med Schellings metod, vill detta på ett
rent språk betyda: att de behandlade nämnda princip
utan all metod (i skarpaste motsats mot Fichte sjelf),
att de nedsatte den fichteska friheten till romantiskt
godtycke.

Om nu ofvan anförda princip är den romantiska
skolans verkliga: så fordrar dock rättvisan det
erkännande, att den ändock icke är romantikens egentliga.
Ty mellan romantik och romantisk skola förefinnes
samma väsentliga skillnad, som emellan det, som en
god sak ursprungligen var, och det, hvartill den
urartat. Romantiken i sin renhet, såsom moment uti
konstandens utveckling, eger måhända icke mera än en
representant, men som i sig innesluter alla de frön,
som sedan hos skolan utvecklade sig, en, som utgjorde
prototypen till alla de gestalter, i hvilka romantikens
idé sedermera utpreglade sig. Denne man var Novalis,
— ett bland de rikaste, djupaste snillen, som den tyska
litteraturen eger. Det lider intet tvifvel, att ju äfven
redan hos honom fröen skönjas till all den urartning,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:45:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/8/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free