- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 8. Litteraturhistoriska afhandlingar /
333

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med brodren, formligen öfvergick till dess trosbekännelse;
ja, att han sedermera, med förnekande af sina
förut öppet uttalade åsigter i detta fall, offentligen
förklarade sig för protestantismen i ordalag, som
fullkomligt svärja emot hans tidigare proklamationer emot
densamma. Romantikens genialiska subjekt har kanske hos
ingen så ensidigt utbildat sig som hos denne Schlegel:
virtuositeten — denna farliga romantiska mask i konstens
blomma — eger i honom sin renaste, mest fristående
representant. Det ser ut som om ingen annan öfvertygelse
än den om det egna konstnärsvärdet kunde hos
honom slå rätt djup rot: det var icke anden, som dref
honom, det var han, som ville jemnka anden allt efter
sin egen ärelystnads små behof. Vi hafva här vidrört
en ömtålig utväxt på den romantiska kulturgestalten,
så mycket ömtåligare, som det ännu icke lyckats den
nyare tidens bemödanden att fullt operera bort
densamma. Den enskilda och offentliga satiren har
visserligen tummat den öm; men sällan har den kritiska
knifven ännu vidrört tuberkelns innersta rötter. Dessa
synas dock för oss — i följd af allt det föregående — nu
ligga i dagen och vi motstå icke frestelsen att göra ett
snitt genom dess djupaste trådar. Virtuositeten,
hvilken i våra dagar spelar en så stor roll, är ingenting
annat än en konseqvens af det oftanämnda genialiska
subjektet, fattadt såsom konstens princip. Då i all sann
konstproduktion konsten är ändamålet och subjektet
endast medlet, är i virtuositeten tvärtom konstnärens
subjekt ändamålet och konsten endast medlet. En falskare
teleologi låter sig icke tänkas och likväl är det just den,
som nu hotar att öfverändakasta konstens begrepp, att
vrida all konstnärlig verksamhet bakfram. Det säges i
synnerhet vara uti musiken, som denna förvända åsigt
nu kommit till heders. Man klagar att den rena
klassiska smaken går under: att komponistens likasom
exekutörens hela bemödande går ut på att tillvägabringa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:45:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/8/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free