- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 8. Litteraturhistoriska afhandlingar /
335

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vet, eller åtminstone känner, att konstens rätta sfer är
humaniteten: d. ä. just denna mensklighet sjelf i dess
egentliga högre betydelse. Vi tillämpa här Göthes
gyllene ord:

Ein edler Mensch kann einem engen Kreise
Nicht seine Bildung danken. Vaterland
Und Welt muss auf ihn wirken.


I förbigående må anmärkas att ofvannämnda virtuositet
äfven är känd under namn af dilettantism,
och att den enda skillnaden emellan båda skulle vara
den, att den förra är mera praktisk, den senare mera
teoretisk. Båda söka icke saken utan sig sjelfva, vilja
icke hafva saken till medelpunkt för sin rörelse, utan
sig sjelfva till medelpunkt för sakens: stå följaktligen
fast i den egna fåfängans sega dy, der de fördrifva sin
tid med haltlösa tantaliska fantasier öfver de lockande
men oåtkomliga frukter, som konsten gungar högt öfver
deras hufvuden.

Från A. W. Schlegel — såsom icke allenast sjelf
en kolossal dilettant utan äfven hela den moderna
dilettantismens fader — öfvergå vi till den romantiska
skolans största, kanske enda egentliga skald: vi mena
Ludvig Tieck. Han är med alla sina romantiska
svagheter, sin katolska vidskepelse, som han hade
gemensam med Schleglarne, sin stundom prosaiska formalism
och sitt «fåfänga subjekt», som utgöra de punkter, i
hvilka han i synnerhet tangerar August Wilhelm,
likväl en konstnär i ordets fulla betydelse. Om han å ena
sidan utbildade den romantiska idéen till dess
fullkomning, så saknade han likväl den romantiska ensidighet,
som kunnat hindra honom att emottaga inflytelser af en
framåtsträfvande tid. Detta mera än något annat
bevisar Tiecks företräde framför sina romantiska bröder.
Hans senaste arbete — Vittoria Accorombona — erbjuder
i detta afseende ett fält för betraktelser, till hvilka vi
måhända i framtiden torde återkomma, i sammanhang

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:45:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bemsamlade/8/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free