- Project Runeberg -  Samlade skrifter / 8. Litteraturhistoriska afhandlingar /
374

(1866-1869) [MARC] Author: Bernhard Elis Malmström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en sådan samhällets myndighetsutöfning såsom en framtida
önskvärd möjlighet.

Hvad slutligen angår George Sands religiösa åsigter,
så vore det onödigt att neka, det de äro i hög
grad kätterska. Hon synes hafva ej blott à la Strauss
studerat, utan riktigt införlifvat sig med allt det kätteri,
som utvecklat sig i bredd med den ortodoxa kristendomen
ända från kyrkans första tider. Det är på denna
parallel-linie som George Sands religionsfilosofi synes steg
för steg hafva utbildat sig, och ovisst är, hos hvilken af
samtidens fritänkare hon slutligen ämnar stanna, eller om
hon skall på egen hand åt sig uppgöra ett sjelfständigt
system. I vår Frälsare ser hon ingenting annat än en
«divin rêveur», hvars «utopiska» läror vi dock hafva att
tacka för vårt begrepp derom, att alla menniskor äro
bröder (Comtesse de Rudolstadt IV, sid. 38, ed. Brux.).
Med allt detta saknar hon icke en hög religiös entusiasm,
och synes framför allt vara gripen af föreställningen
om religionens utveckling och perfektibilitet.
«Kristendomen», säger hon i sin roman Spiridion, «skulle
hafva tre epoker, och de tre epokerna äro nu fulländade.
Likasom den guddomliga treenigheten har tre sidor, så
måste äfven det begrepp, som menniskoanden har om
treenigheten i kristendomen, hafva tre på hvarandra
följande gestalter. Den första, som motsvarar den helige
Petrus, omfattar kyrkans uppkomst och dess hierarkiska
och krigiska utveckling till Hildebrand, elfte
århundradets Petrus; den andra, som motsvarar den helige
Johannes, omfattar perioden från Abailard till Luther;
den tredje, som motsvarar St. Paulus, börjar med
Luther och slutar med Bossuet. Denna tidrymd betecknar
den fria forskningens, kunskapens herravälde, likasom
den nästföregående var kärlekens och känslans, och den
första var verksamhetens period. Dermed slutar kristendomen,
och en ny religionslära vidtager. Vi hafva derföre
icke mera att söka den absoluta sanningen i den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:54:39 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/bemsamlade/8/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free