- Project Runeberg -  Betraktelser för hwar dag i året /
23

(1897) [MARC] Author: Carl Olof Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den 12 Januari

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)



Den 12 Januari.

Ty Christus är derpå både död och uppstånden och åter worden
lefwande, att Han skall wara Herre både öfwer lefwande och
döda. Rom. 14:9.

Detta saliga förhållande, att de troende alltid, ehwad de lefwa eller
dö, höra Herren till, är frukten af Christi hela frälsningswerk, hans
död, uppståndelse och ewiga lefwande såsom wår öfwersteprest och konung.
Det war sjelfwa ändamålet med hela hans försoning, att Han skulle
återköpa oss ifrån syndens, dödens och djefwulens wälde, skulle förwärfwa
sig rätt att benåda, saliggöra och ega oss såsom sina undersåter i tid
och ewighet, ja, såsom här säges, "wara Herre öfwer oss", icke blott
medan wi lefwa på jorden, utan ock efter wår död i det ewiga lifwet.
Sådan är meningen af orden: "Christus är fördenskull både död och åter
worden lefwande, att Han skall wara Herre både öfwer lefwande och
döda." Här är en påtaglig motswarighet deruti, att Christus är både
död och åter lefwande, och att både lefwande och döda skola wara under hans wälde. Nu weta wi wäl, att både hans död och uppståndelse
fordrades, för att någon själ skulle frälsas; och att den, som är frälst
och benådad, är sedan Herrens först under sitt lif på jorden och sedan
efter sin död, allt på grund af samma försoningswerk, Christi död och
uppståndelse. Detta är wisst hufwudsaken. Men apostelen har ock med
sitt uttryckssätt wisat oss den wäg, som först hufwudet och sedan
lemmarna skulle gå. Christus skulle först lefwa på jorden, sedan dö och
derpå uppstå och ewigt lefwa. Denna wäg skola ock wi gå och wid
hwarje steg höra Herren till: först under jordelifwet, sedan i wår död
och sist i det ewiga lifwet. Och då apostelen här säger, att Christus
förwärfwat, att Han skall "wara Herre" eller "herrskare" öfwer oss, har
han dermed förklarat, hwarföre de trogna aldrig mer skola "lefwa sig
sjelfwa", utan i allt sitt lif och lefwerne betrakta sig såsom hans egendom
och hans tjenare. Han är wår rätte Herre, wår friköpare och egare;
derföre skall ock Han regera öfwer oss, och det icke blott i detta lifwet,
utan ock i wår död och i all ewighet. Så hafwa wi ju tidigt lärt förstå
och uttala hela wår trosbekännelse om Christus: "Jag tror, att Jesus
Christus, sann Gud och sann menniska, är min Herre, hwilken har
förlossat, förwärfwat och wunnit mig, förtappade och fördömda menniska,
från alla synder, från dödens och djefwulens wåld; på det jag skall
wara hans egen, blifwa och lefwa under Honom i hans rike och tjena
Honom
i ewig rättfärdighet, oskuld och salighet; såsom Han är ifrån
döden uppstånden, lefwer och regerar i ewighet.
" Detta är just meningen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/betrakt/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free